Σε εξέλιξη σημαντικοί χωροταξιακοί σχεδιασμοί που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της Ηλείας

Οι μεγάλες προοπτικές που έχει η Ηλεία και η ευρύτερη περιοχή στο να ξεφύγει από την απομόνωση και την υποβάθμιση και να αναδειχτεί στα επόμενα χρόνια σε έναν όμορφο και ελκυστικό προορισμό, με σύγχρονες υποδομές και δραστηριότητες επισημάνθηκαν σε συζήτηση που οργανώθηκε στο πλαίσιο του 5ου OLYMPIA FORUM που διεξάγεται στην Αρχαία Ολυμπία.

Από το ίδιο βήμα ανακοινώθηκαν και θέματα που αφορούν στα τρία ηλεκτρικά μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνα: Μετρό, Ηλεκτρικός, Τραμ.

Το θέμα του πάνελ που συντόνισε ο ιδρυτής του site ypodomes.gr, Νίκος Καραγιάννης, ήταν: «Έργα υποδομών – Ανταποκρινόμενοι στις προσδοκίες».

Σε αυτό συμμετείχαν: ο Ευθύμιος Μπακογιάννης, γγ Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο Παναγιώτης Παπανικόλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Ολυμπία Οδός», ο Θανάσης Κοτταράς διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΣΤΑ.ΣΥ. (Σταθερές Συγκοινωνίες), ο Αθανάσιος Μπέλλας, καθ. του Πανεπιστημίου Πατρών και πρόεδρος Παρατηρητηρίου Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου και ο Βασίλειος Γιανννόπουλος, αντιπεριφερειάρχης Έργων και Υποδομών Δυτικής Ελλάδας.

Ευθύμιος Μπακογιάννης, γγ Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Ο κ. Μπακογιάννης παρουσιάζοντας τον σχεδιασμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την περιοχή της Ηλείας επισήμανε μεταξύ άλλων ότι είναι σε εξέλιξη σειρά Χωροταξικών Σχεδιασμών με σημαντικότερους αυτούς για τον Τουρισμό, για τις ΑΠΕ και για τη Βιομηχανία και τα Logistics.

Αναφερόμενος στο ειδικό Χωροταξικό του Τουρισμού είπε ότι είναι ήδη σε διαβούλευση και έχουν κατατεθεί προτάσεις από φορείς της περιοχής.

Το χαρακτήρισε «πολύ σημαντικό» μιας και όπως σχολίασε, «σήμερα η τουριστική δραστηριότητα στην περιοχή της Ηλείας είναι περιορισμένη. «Δεν μπορεί η Ηλεία να είναι μονοθεματική και να περιορίζεται μόνο σε δραστηριότητες του πρωτογενή τομέα, τη στιγμή μάλιστα που έχει τόσο σημαντικό φυσικό περιβάλλον, διαθέτει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ως προς το τοπίο όπως και ένα παραλιακό μέτωπο που εκτείνεται σε ακτογραμμή μεγαλύτερη των 50 χιλιομέτρων. Το Χωροταξικό για τον Τουρισμό προβλέπει για την περιοχή την ενθάρρυνση για την ανάπτυξη τουριστικών δραστηριοτήτων. Αυτό παράλληλα με χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως είναι ο Αναπτυξιακός ή το ΕΣΠΑ που θα ενισχύσουν τόσο τις υποδομές όσο και τα κίνητρα προς τους ιδιώτες».
Αυτή την περίοδο, όπως είπε ο κ. Μπακογιάννης, «είναι σε εξέλιξη και θα μπουν σε διαβούλευση δύο ακόμη χωροταξικά, τα οποία θεωρώ κρίσιμα για την Ηλεία. Το ένα είναι το Χωροταξικό για τις ΑΠΕ με το οποίο θα καθοριστούν διάφορα θεσμικά ζητήματα (αποστάσεις, τρόπος χωροθέτησης κ.α.).

Το άλλο είναι το Χωροταξικό για τη Βιομηχανία και τα Logistics. Αυτό θα καθορίσει οργανωμένους υποδοχείς για θέματα βιοτεχνικών, βιομηχανικών πάρκων, όπως και ζητήματα που αφορούν παραγωγικές δραστηριότητες, εφοδιαστικές αλυσίδες, κέντρα αποθήκευσης και διανομής. Αυτά πιστεύω θα δώσουν μια άλλη προοπτική στην περιοχή».

Με την ευκαιρία είπε ότι είναι σε εξέλιξη το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το παραλιακό μέτωπο με το οποίο «θα καθοριστούν χρήσεις γης, όροι δόμησης και όροι προστασίας των ευαίσθητων οικολογικά περιοχών».

Σε εξέλιξη είναι και τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια όλων των Δήμων.

Παράλληλα διαμορφώνονται δύο σημαντικά εργαλεία για την περιοχή.
Το ένα είναι η καταγραφή του οδικού δικτύου για τις εκτός σχεδίου περιοχές έτσι ώστε να μπορούν να πάρουν άδεια τα οικόπεδα που μπορούν θα θεωρούνται οικοδομήσιμα.
Το δεύτερο είναι ένα πρόγραμμα που τρέχει και αποσκοπεί στην αποκατάσταση διατηρητέων κτιρίων οι ιδιοκτήτες των οποίων αδυνατούν οικονομικά να τα αναστηλώσουν.

Το πρόγραμμα αυτό, όπως είπε ο κ.Μπακογιάννης αναφέρεται σε «ζώνες υποδοχής συντελεστή». Οι ζώνες αυτές μπορούν εν δυνάμει να φιλοξενήσουν το υπόλοιπο του συντελεστή δόμησης που διαθέτουν τα διατηρητέα κτίρια τον οποίο και θα μπορούν να πουλήσουν οι ιδιοκτήτες ώστε με τα χρήματα αυτά να προχωρήσουν στην αποκατάσταση των διατηρητέων κτιρίων.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του δημοσιογράφου-συντονιστή είπε μεταξύ άλλων ότι «το μεγάλο πρόβλημα του Νομού Ηλείας είναι πρωτίστως η έλλειψη εργασίας και άλλων δραστηριοτήτων. Αυτό δεν καθιστά ελκυστική την Ηλεία για να μείνει εκεί κάποιος ή για να ξεκινήσει ένας νέος μια δραστηριότητα».

Εκτιμά ωστόσο ότι με τα έργα οδικών υποδομών και εφόσον αυτά συνδυαστούν με την επαναλειτουργία του τρένου, θα επέλθει η ανάπτυξη και κατ΄ επέκταση θα προκύψει το ενδιαφέρον του κόσμου, όπως έγινε και σε κάποιες από τις όμορες περιοχές.

Κατά τον κ.Μπακογιάννη «από τη στιγμή που θα γίνει ο δρόμος και για τα επόμενα δέκα χρόνια θα υπάρξει κάθετη αύξηση στην τιμή της γης που σήμερα είναι ιδιαίτερα φθηνή».

«Θεωρώ ότι ο συνδυασμός: α) της φθηνής γης, της ύπαρξης χωροταξικού σχεδιασμού, του όμορφου φυσικού περιβάλλοντος και του παραλιακού μετώπου αλλά και της ύπαρξης λιμανιών και β) της ιστορικότητας της περιοχής μπορούν να κάνουν τον τόπο να ξεχωρίσει. Δεν υπάρχουν στη γη πολλοί τόποι που να είναι τόσο γνωστοί όπως η Αρχαία Ολυμπία, έναν τόπο από όπου ξεκινά κάθε τέσσερα χρόνια η φλόγα των Ολυμπιακών Αγώνων».

Παν. Παπανικόλας, πρόεδρος και διευθ. σύμβουλος «Ολυμπίας Οδού»

Ο κ. Παπανικόλας μίλησε για τη σημασία των οδικών υποδομών τόσο για την περιοχή όσο και για την ελληνική οικονομία. Ξεκίνησε τονίζοντας τη σημασία της ασφάλειας που πρέπει να αισθάνεται κανείς όταν κινείται στους οδικούς άξονες και επικαλέστηκε μια τραυματική εμπειρία που είχε ο ίδιος κατά τη μετάβασή του στον τόπο του συνεδρίου.

Αναφερόμενος στα οφέλη που προκύπτουν από την κατασκευή και λειτουργία της Ολυμπίας Οδού, είπε μεταξύ άλλων ότι συμβάλλει κατά 1,2% στο εθνικό ΑΕΠ και δημιουργεί περίπου 1000 θέσεις εργασίας στα εργοτάξια.

Έχει συμβάλει σε αύξηση της τάξης του 15%- 20% στις τουριστικές αφίξεις στην περιοχή λόγω της προσβασιμότητας και 30% στην αύξηση της επιχειρηματικότητας.

«Για εμένα δεν μπορεί να υπάρχει ανάπτυξη στην περιφέρεια χωρίς προσβασιμότητα», τόνισε ο κ. Παπανικόλας. Πρόσθεσε ωστόσο ότι «ο αυτοκινητόδρομος από μόνος είναι μια αναγκαία αλλά όχι ικανή συνθήκη για να έρθει η ανάπτυξη. Χρειάζεται να υπάρχει και συνδεσιμότητα με τη γύρω περιοχή».

Θανάσης Κοτταράς διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΣΤΑ.ΣΥ.

Στα τρία φιλικά στο περιβάλλον μέσα σταθερής τροχιάς στην Αθήνα (Μετρό, Ηλεκτρικό και Τραμ) αναφέρθηκε ο κ. Κοτταράς διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΣΤΑ.ΣΥ. (Σταθερές Συγκοινωνίες), υπενθυμίζοντας με την ευκαιρία ότι φέτος ο Ηλεκτρικός έκλεισε 120 χρόνια λειτουργίας.

Ξεκίνησε δηλαδή να λειτουργεί από τις πρώτες στιγμές που ήρθε το ρεύμα στην Ελλάδα και πριν ακόμα αποκτήσουν το αγαθό αυτό πολλά νοικοκυριά. «Εμείς συνεχίζουμε» όπως είπε, «την προσπάθεια μείωσης του ενεργειακού αποτυπώματος που έχουμε ως εταιρεία. Αυτή την περίοδο ξεκίνησε να εφαρμόζεται ένα πολύ σημαντικό έργο που αποσκοπεί στην ανάκτηση ενέργειας από την πέδηση των συρμών.

Πιο απλά αυτό σημαίνει ότι θα ανακτούμε ενέργεια από το φρενάρισμα των τρένων, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Ξεκινήσαμε από τη Γραμμή 1 (τον Ηλεκτρικό). Θα συνεχίσουμε και θα αναβαθμίσουμε δύο υποσταθμούς, στο Νέο Φάληρο και στο νέο Ηράκλειο.

Με την ολοκλήρωση του έργου ευελπιστούμε, εκτός από τη μείωση του ενεργειακού μας αποτυπώματος να καταφέρουμε να μειώσουμε και το κόστος λειτουργίας μας ως εταιρεία (περίπου 13%-15%). Παράλληλα προχωράμε και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στα αμαξοστάσιά μας. Ήδη έχουμε αδειοδοτηθεί για την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στο αμαξοστάσιο του Τραμ. Με την ολοκλήρωση του έργου πιστεύω ότι θα μειώσουμε κατά 40% την κατανάλωση ενέργειας στο συγκεκριμένο αμαξοστάσιο.

Με την ευκαιρία έκανε γνωστό ότι στην μετά-covid εποχή ο κόσμος στην Αθήνα έχει επιστρέψει στα μαζικά μέσα μεταφοράς. «Σήμερα κινούνται περίπου 750.000 άτομα με τα μέσα αυτά», είπε ο κ .Κοτταράς. Με την ευκαιρία συμπλήρωσης 25 χρόνων από την έναρξη λειτουργίας του μετρό στην Αθήνα, είπε ότι «πρέπει να περάσουμε σε αναβαθμίσεις».

Μίλησε και για αναβαθμίσεις συρμών στον Ηλεκτρικό ανακοινώνοντας πως «εντός του 2025 θα έχουμε σε λειτουργία και τους πρώτους 14 αναβαθμισμένους συρμούς».

Αθ. Μπέλλας, πρ.Παρατηρητηρίου Οδικών Αξόνων Δ. Ελλάδας και Πελοποννήσου

Στα ευρήματα έρευνας του Παρατηρητηρίου Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου αναφέρθηκε ο κ. Μπέλλας, υπενθυμίζοντας αρχικά ότι το Παρατηρητήριο συμπληρώνει περίπου 20 χρόνια από την ίδρυσή του και ότι την πρώτη του έρευνα την έκανε το 2005, ένα χρόνο μ ετά τη λειτουργία της γέφυρας Ρίου Αντιρρίου. Περιγράφοντας το παρελθόν μίλησε για συνθήκες κοινωνικού και οικονομικού αποκλεισμού της περιοχής κάτι που άλλαξε λόγω των οδικών έργων που έγιναν εκεί, όπως είναι και η γέφυρα Ρίου Αντιρρίου. Είπε ότι η πιο πρόσφατη μελέτη του Παρατηρητηρίου αφορά τη Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου. Από την έρευνα διαπιστώνουμε ότι έχουν σημειωθεί σημαντικές αλλαγές στον περιβάλλοντα χώρο από πλευράς ανάπτυξης και από πλευράς τουρισμού. Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον νομό Ηλείας τονίζοντας ότι «πρέπει να δοθεί πολύ μεγάλη προσοχή στην ανάπτυξη αυτού του εντελώς παραμελημένου και αποκομμένου νομού».

Βασίλειος Γιαννόπουλος αντιπεριφερειάρχης Έργων και Υποδομών Δ.Ελλάδας

Με αφορμή τα έργα που «τρέχουν» ή σχεδιάζονται στην περιοχή ο κ. Γιαννόπουλος είπε ότι «οι προσδοκίες και οι απαιτήσεις των πολιτών της Περιφέρειά μας είναι ιδιαίτερα αυξημένες, πολύ περισσότερο τώρα που η καθημερινότητά τους ταλανίζεται από πολλά προβλήματα με κυριότερο τη μεγάλη ακρίβεια».

Πρόσθεσε ότι ο προγραμματισμός σε επίπεδο Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας εδράζεται πάνω σε δυο πυλώνες. «Ο πρώτος αφορά την αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών όπως είναι για παράδειγμα η αντιπλημμυρική θωράκιση των περιοχών καθώς βιώνουμε καθημερινά τις δυσμενείς επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Αυτή την περίοδο τρέχουν έργα και στις τρεις Περιφερειακές Ενότητες ύψους 70 εκ. ευρώ. Παράλληλα τρέχουν εργολαβίες που αφορούν τη συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου.

Ο δεύτερος πυλώνας περιλαμβάνει έργα και δράσεις για την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.

Για τον λόγο αυτό, μέσα από το ΕΣΠΑ και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία χρηματοδοτούνται εργολαβίες που αφορούν, για παράδειγμα, την ανάπτυξη υπαίθριων χώρων αναψυχής, τη δημιουργία υπαίθριων γυμναστηρίων, την κατασκευή παιδικών χαρών που είναι προσβάσιμες σε ΑΜΕΑ κ.α.