ΠΟΑΣΥ: Συνεχίζουμε τον αγώνα για ενιαίο και δίκαιο μισθολόγιο στους ένστολους

Ο πρόεδρος της ΠΟΑΣΥ Γρηγόρης Γερακαράκος αφήνει αιχμές για το νέο μισθολόγιο μας, το οποίο όπως επισημαίνει, η στρατηγική και οι πιέσεις της Ομοσπονδίας ήταν αυτές που συνέβαλαν ουσιαστικά στη βελτίωση των διατάξεων του.

«Μετά από πολύμηνους αγώνες και ενόψει της ολοκλήρωσης της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών γα τα μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος και των ενστόλων, οφείλω, ως πρόεδρος της ΠΟΑΣΥ, να επισημάνω ευθύς εξαρχής ότι δεν πρόκειται για νέο μισθολόγιο αλλά, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος ο κ. Πρωθυπουργός, για βελτιωτικές ρυθμίσεις των ισχυουσών διατάξεων του νόμου 4472/2017 που αφορά στο σύνολο των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.

Το επισημαίνω για να μην υπάρχουν παρανοήσεις ούτε παρερμηνείες του αγώνα που δίνουμε για ένα νέο ειδικό και ενιαίο μισθολόγιο Σωμάτων Ασφαλείας και Ενόπλων Δυνάμεων, όπως ακριβώς επιτάσσουν δυο αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας και μία απόφαση του ΣτΕ Τμήματός του, όπου ως γνωστόν είχαμε προσφύγει με σκοπό την αποκατάσταση των μνημονιακών αδικιών και περικοπών.

Να μου επιτρέψετε λοιπόν μια χρονολογική παράθεση των γεγονότων που αφορούν τον αγώνα που δίνουμε, ειδικά μετά και από τη σημαντική θεσμοθέτηση της επικινδυνότητας της εργασίας (Νόμος 5167/2024), αδιακρίτως για όλους τους ενστόλους των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων.

Η επικινδυνότητα, ειδικότερα, δεν υπήρχε στον αρχικό σχεδιασμό της Κυβέρνησης και η θεσμοθέτησή της έρχεται να επιβεβαιώσει την ορθή μας στρατηγική αλλά και το αίτημά μας για το περιεχόμενο των μισθολογικών αυξήσεων. Υπενθυμίζω λοιπόν σε πιο δυσμενές περιβάλλον βρεθήκαμε και τι είχαμε να αντιμετωπίσουμε.

Το Μάρτιο δημοσιοποιείται μονομερώς από το ΥΠΕΘΑ ένα ξεχωριστό μισθολόγιο για τις Ένοπλες Δυνάμεις με αποτέλεσμα την άμεση αντίδραση των Ομοσπονδιών για τα αυτονόητα. Σας παραπέμπω στις ανακοινώσεις μας από 28 Μαρτίου 2025 (Αρ. Πρωτ.: 500/1/40) με τίτλο «Όχι στην άνιση μεταχείριση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας» αλλά και την από 14 Απριλίου 2025 (Αριθ. Πρωτ.:500/3/79) για τη διεκδίκηση του 13ου και 14ου μισθού.

Όλες μαζί οι Ομοσπονδίες των ενστόλων, καταγγείλαμε ότι εξαγγέλλεται ο διαχωρισμός σε πατρικίους και πληβείους και ότι αυτός ο διαχωρισμός είναι διχαστικός και παράλογος, κατάφορα αντισυνταγματικός, παραβιάζοντας πρώτα και κύρια την αρχή της ίσης μεταχείρισης και κατά δεύτερον έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις διαδοχικές αποφάσεις του ΣτΕ για το χαρακτήρα του ειδικού μισθολογίου των ενστόλων. Απαιτήσαμε να μην υπάρχουν διαχωρισμοί και αποκλεισμοί ούτε εντός των σωμάτων, αλλά ούτε και μεταξύ τους και τονίσαμε ότι θα δημιουργηθούν περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται θέλουν να λύσουν.

Είχαμε δίκιο και εισακουσθήκαμε, φρενάροντας τα σχέδια του ΥΠΕΘΑ. Αλήθεια όμως, εδώ να μου επιτρέψετε να θέσω ένα ερώτημα προς την Πολιτική και Φυσική Ηγεσία της Ελληνικής Αστυνομίας: Πότε επιτέλους θα πρωτοστατήσουν στην επίλυση των οικονομικών προβλημάτων του αστυνομικού και πότε θα αφήσουν πίσω τους το ρόλο του παρατηρητή. Διότι εμείς ό,τι δεσμευτήκαμε απέναντι στους συναδέλφους μας το πράξαμε.

Απαιτήσαμε από την Κυβέρνηση και πετύχαμε να προστεθούν και τα Σώματα Ασφαλείας στον αρχικό της σχεδιασμό που με το αφήγημα του ΥΠΕΘΑ περί «νοικοκυρέματος» των δαπανών των Ενόπλων Δυνάμεων, τα άφηνε απέξω και προωθούσε ξεκάθαρες μισθολογικές διαφορές. Ρωτήσαμε, δημοσίως, από πότε τα «εξοπλιστικά» του ΥΠΕΘΑ είναι ανεξάρτητα κονδύλια και δεν επηρεάζουν αρνητικά -για τους φορολογούμενους πολίτες- τους προϋπολογισμούς όλων των άλλων υπουργείων; Και γιατί δεν γίνεται αναφορά στους προϋπολογισμούς του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη όπου τα τελευταία 10 χρόνια, μόνο επί της δικής μου θητείας έχουμε ζήσει πέντε αναδιαρθρώσεις της Ελληνικής Αστυνομίας με σκοπό την εξοικονόμηση λειτουργικών δαπανών, αλλά χωρίς κανένα όφελος για το προσωπικό;

Ας αφήσουν επομένως τις διχαστικές δικαιολογίες και να αποδεχθούν ότι δεν πρόκειται για ένα νέο μισθολόγιο και ότι οι στρεβλώσεις και οι αδικίες ήταν πολύ μεγάλες κι εμείς με τον αγώνα μας έχουμε πετύχει κάποιες σημαντικές βελτιώσεις.

Σήμερα συμμετέχουμε λοιπόν στη διαβούλευση με ουσιώδεις παρατηρήσεις και προτάσεις, συμβάλλοντας στην νομοθέτηση ωφέλιμων διατάξεων για τη βελτίωση του εργασιακού και οικονομικού στάτους του αστυνομικού προσωπικού, που ως γνωστόν τα τελευταία χρόνια, λόγω των μνημονιακών μισθολογικών περικοπών, έχει υποστεί σημαντικές οικονομικές απώλειες. Υπενθυμίζω ότι εμείς δεν είμαστε κυβέρνηση, οι υπουργοί έχουν τη δύναμη της υπογραφής και με τον εποικοδομητικό μας διάλογο έχουμε καταφέρει σημαντικές αλλαγές.

Έχουμε κατ΄ αρχάς τη δέσμευση ότι η οριζόντια αύξηση που θα χορηγηθεί στο δημόσιο, θα ισχύσει και για τα Σώματα Ασφαλείας από 1/4/2026.

Πέραν της αύξησης του ενιαίου επιδόματος «θέσης ευθύνης», με τις υπό διαβούλευση διατάξεις, θεσπίζεται νέο επίδομα «διοίκησης» το οποίο όμως δεν προβλεπόταν για τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας, ωσάν αυτά να μην ασκούν διοίκηση. Γι’ αυτό κατά τις συναντήσεις μας με τους αρμοδίους αξιωματούχους ζητήσαμε την επέκτασή του και το αίτημα ικανοποιείται.

Οι Ομοσπονδίες των αστυνομικών διεκδικούμε και τη θεσμοθέτηση συντελεστών προσαύξησης, ίδιων με τις Ένοπλες Δυνάμεις. Επίσης, επιβάλλεται η επέκταση του επιδόματος «παραμεθορίου» των 130 ευρώ στις περιοχές που χαρακτηρίζονται ως τέτοιες όπως ισχύει στις Ένοπλες Δυνάμεις, βάσει του ισχύοντος νομικού πλαισίου (θέσεις προκάλυψης) με παράλληλη επέκταση του και σε άλλες περιοχές καθώς και η αύξηση του επιδόματος της ΕΚΑΜ, όπως ισχύει για το ΤΕΕΜ. Δεσμεύτηκαν κι εδώ ότι θα υπάρξει θετική ανταπόκριση.

Αναμένουμε τους αρμόδιους αξιωματούχους να προβούν στις αναγκαίες τροποποιήσεις ούτως ώστε να ψηφιστεί τελικά ένα πολύ καλύτερο μισθολογικό πλαίσιο επ’ ωφελεία όλων των ενστόλων, χωρίς διακρίσεις, με πνεύμα πραγματικής στήριξης για το τεράστιο έργο και τις υπηρεσίες που προσφέρουν στην κοινωνία και στη χώρα μας. Σε διαφορετική περίπτωση, ο αγώνας μας θα συνεχιστεί μέχρι να υπάρξει ίση και δίκαιη αναβάθμιση για όλα τα στελέχη όλων των σωμάτων.»