Νέα μόδα: Σταματούν να αγοράζουν ρούχα, νοικιάζουν ακόμη και αυτά που φορούν καθημερινά!

 

 

Η σύγχρονη κοινωνία αναζητά τρόπους για την μείωση των απορριμμάτων. Η ανακύκλωση έχει γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας. Μπορεί, όμως να φτάσουμε ποτέ στο σημείο να νοικιάζουμε τα ρούχα μας αντί να τα αγοράζουμε στο μέλλον;

Νωρίτερα φέτος, ένα περίεργο βίντεο μάρκετινγκ έγινε viral στην Κίνα. Σε αυτό, η influencer των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με το όνομα Jiang Chacha, παίρνει τους θεατές σε μια περιοδεία, όχι σε ένα μοντέρνο κατάστημα ρούχων ή ένα trendy νυχτερινό κέντρο, αλλά σε ένα πλυντήριο βιομηχανικής κλίμακας.

Η εταιρεία πίσω από τη διαφήμιση, το YCloset, δεν πουλά υπηρεσίες καθαρισμού, όμως. Αντ αυτού νοικιάζει στους καταναλωτές τις τελευταίες τάσεις στη γυναικεία μόδα.

Η Ντόρις Κε, που δημιούργησε την εκστρατεία, λέει πως ορισμένοι Κινέζοι καταναλωτές, εξακολουθούν να μην είναι σίγουροι για την χρήση ρούχων που έχουν ξαναφορεθεί. Στόχος ήταν να τους καθησυχάσουν δείχνοντας τα καθαριστήρια ατμού, τα μικροσκόπια και τα πλυντήρια που χρησιμοποιούν για τον καθαρισμό των ενδυμάτων προτού νοικιαστούν ξανά.

Στο τέλος του βίντεο, η Jiang Chacha πίνει ένα ποτήρι νερό που έχει περάσει μέσα από το πλυντήριο – υπονοώντας πως ήταν αρκετά καθαρό για πόση.

Η YCloset, όπως και άλλες εταιρείες ενοικίασης ρούχων που αναδύονται σε όλο τον κόσμο, πιστεύει ότι μόλις φύγουν οι φοβίες σχετικά με την καθαριότητα, η ιδέα της μίσθωσης ρούχων θα μπορέσει να προχωρήσει.

Κι ενώ τα κίνητρά της μπορεί να είναι η οικοδόμηση της επιχείρησής της, αν η ιδέα πιάσει, θα μπορούσε να ταράξει την τρέχουσα τάση για αναλώσιμα είδη της μόδας και να συμβάλει στην μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων μιας από τις βιομηχανίες που μολύνουν πολύ το περιβάλλον.

Κι ενώ μέχρι τώρα όποιος ήθελε μπορούσε να νοικιάσει ένα σμόκιν ή ένα βραδινό φόρεμα, οι εταιρείες ενοικίασης ρούχων κυνηγούν πλέον την αγορά των καθημερινών ρούχων. Υποστηρίζουν πως έχει έρθει η ώρα για ένα Netflix ή Spotify της μόδας, όπου όλοι εμείς θα μπορούσαμε να φοράμε νοικιασμένα ρούχα.

Έτσι, η επόμενη εκστρατεία της Ντόρις Κε για την YCloset δείχνει μια νεαρή επιχειρηματία, που νοίκιασε τα ρούχα της για την δουλειά και εντέλει έγινε τόσο επιτυχημένη, που ξεπέρασε το αφεντικό της και μπήκε στο περιοδικό Forbes – για να πείσει τις Κινέζες να αρχίσουν να ασχολούνται περισσότερο με το τι φοράνε στην εργασία τους.

Από αυτή την άποψη, το YCloset ακολουθεί την ίδια πορεία με τις εταιρείες όπως η « Rent the Runway» με έδρα την Νέα Υόρκη, η οποία πρωτοστάτησε στην ιδέα ενοικίασης το 2009, καθώς και την αντίπαλή της στο Σαν Φρανσίσκο «Le Tote» και στο Ηνωμένο Βασίλειο, την « Girl Meets Dress».

Εκτός από την προσφορά για ενοικίαση μεμονωμένων κομματιών, προσφέρουν τώρα στους πελάτες τους συνδρομητικά πακέτα, που τους επιτρέπουν να αποκτούν διάφορα ενδύματα έναντι ενός μηνιαίου τέλους.

Η διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της «Rent The Runway», Τζένιφερ Χίμαν, είναι σαφής όσον αφορά στην φιλοδοξία της να «δώσει τέλος στα H&M και τα Zara».

Ομοίως, ο επικεφαλής της Ycloset, Μάικλ Γουάνγκ δήλωσε ότι «στοχεύει στην αγορά ενδυμάτων μόδας για καθημερινή χρήση, όπου οι άνθρωποι θα μπορούν να φοράνε τα προϊόντα μας για να πάνε στην δουλειά, κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου αλλά και σε ένα πάρτι».

Η εταιρεία λέει πως 10 εκατομμύρια Κινέζες έχουν κάνει ήδη την εγγραφή τους, ακόμη κι αν δεν την έχουν χρησιμοποιήσει ακόμη όλες. Η Rent the Runway λέει πως έχει 8 εκατομμύρια «μέλη» αν και δεν χρησιμοποιούν όλοι την υπηρεσία.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η ιδρυτής της « Girl Meets Dress», Άννα Μπανς, λέει ότι και η εταιρεία της έχει κάνει μια στροφή στην ενοικίαση ρούχων για καθημερινή χρήση, μια εταιρεία που ξεκίνησε δανείζοντας φορέματα σχεδιαστών.

«Ήδη, δεν είναι για ειδικές περιπτώσεις» λέει η Μπανς. Μερικοί πελάτες μπορεί να θέλουν ένα φόρεμα μία φορά τον χρόνο «για μια ειδική περίσταση» ενώ άλλοι αλλάζουν τις συνήθειες τους και νοικιάζουν αρκετά φορέματα μέσα στην εβδομάδα.

Λέει πως όλο και περισσότεροι πελάτες, την βλέπουν πλέον ως μια υπηρεσία παράλληλα με την αγορά νέων ρούχων, αλλά και μία εταιρεία που τους δίνει πρόσβαση σε πιο ποιοτικά προϊόντα. Και πιστεύει πως τελικά θα μπορούσαμε να ξοδεύουμε το μισό του προϋπολογισμού μας για τα ρούχα σε ενοικίαση αντί για αγορά.

Αυτό ισχύει ήδη στην περίπτωση της 29χρονης Μίλα Πέτροβα από την Νέα Υόρκη. Ως σύμβουλος επιχειρήσεων, πρέπει να ντύνεται κομψά κάθε μέρα. Αλλά «μισεί τα ψώνια» και έχει ήδη βαρεθεί το υψηλό κόστος του στεγνοκαθαριστηρίου της, με αποτέλεσμα να νοικιάζει ήδη 4 ρούχα την εβδομάδα από το «Rent the Runway».

Η Μίλα Πέτροβα νοικιάζει 4 από τα 5 ρούχα που φορά μέσα στην εβδομάδα για να πάει στη δουλειά της

Τα φοράει από Δευτέρα έως Πέμπτη, στη συνέχεια τα επιστρέφει και επιλέγει νέα ρούχα online για την επόμενη εβδομάδα. «Το χρησιμοποιώ καθαρά για να διευκολύνω την ζωή μου στη δουλειά» λέει. Αλλά σημειώνει ότι οι περισσότεροι από τους φίλους της, αν και έχουν αγκαλιάσει άλλα τμήματα της οικονομίας του «μοιράζομαι», δεν ακολούθησαν το παράδειγμά της. «Μερικοί άνθρωποι θέλουν νέα πράγματα» λέει, «θέλουν να αγοράζουν ρούχα» ενώ άλλοι το θεωρούν ως περιττή επιπλέον δαπάνη.

Αυτή η αγάπη μας για την αγορά νέων πραγμάτων είναι που έχει καταστήσει την μόδα ως μία από τις πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον βιομηχανίες, λέει το ίδρυμα Ellen MacArthur, που ξεκίνησε μια εκστρατεία νωρίτερα φέτος για να ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις μόδας να στραφούν πτος πιο «κυκλικά» πρότυπα χρήσης πόρων, μειώνοντας τα απόβλητα και επαναχρησιμοποιώντας κάποιους από τους πόρους.

Το trend της «γενιάς του Instagram» είναι να φορούν τα ρούχα σε όσο το δυνατόν λιγότερες περιπτώσεις, προτού να πετάξει ή τα βάλει στο πίσω μέρος της ντουλάπας, λέει ο Φρανσουά Σουκέτ του ιδρύματος. Υπολογίζουν ότι εάν μπορείτε να διπλασιάσετε τις φορές που φοράτε ένα ρούχο, μειώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα κατά 44%.

Τέλος, καθώς οι εταιρείες ενοικίασης σημειώνουν όλο και υψηλότερα κέρδη, μια μετατόπιση προς την ενοικίαση συνεπάγεται τη μετάβαση σε προϊόντα που είναι καλύτερα κατασκευασμένα και με μεγαλύτερη αντοχή στον χρόνο – άλλο ένα βήμα προς μια πιο βιώσιμη βιομηχανία μόδας.

Πηγή:  iefimerida.gr