Συγκέντρωση διαμαρτυρίας για την Πατρών-Πύργου διοργανώνουν οι Ηλείοι στην Αθήνα στα μέσα Οκτωβρίου με αίτημα να συνεχιστεί το έργο ως έχει. Η «ΠτΚ» μίλησε με τον δήμαρχο Πύργου, Τάκη Αντωνακόπουλο, ο οποίος περιέγραψε την εμπειρία του ως χρήστης του δρόμου και τοποθετήθηκε για την κριτική που δέχθηκε από τη συντονιστική επιτροπή υπέρ της νότιας χάραξης.
- Ξεκινήσαμε την συζήτησή μας με τον δήμαρχο Πύργου ζητώντας να μας περιγράψει σε αδρές γραμμές πως είναι να χρησιμοποιεί για τις μετακινήσεις του τον επίμαχο δρόμο. Μας εξήγησε ότι ένας σημαντικός αριθμός Ηλείων που ταξιδεύει για την Αθήνα προτιμάει πλέον τον δρόμο μέσω της Τρίπολης. Δεν την θεωρεί άριστη ως λύση και διαδρομή, αλλά καλύτερη σε σχέση με την Πατρών-Πύργου. Ωστόσο, υπάρχει και η αναγκαστική χρήση του δρόμου-καρμανιόλα, καθώς στην Πάτρα βρίσκεται η έδρα της Περιφέρειας και πολλές φορές επιβάλλεται η χρήση της λόγω των κανόνων της αγοράς και του εμπορίου. «Είναι επικίνδυνος δρόμος γιατί έχει τα χαρακτηριστικά επαρχιακού οδικού δικτύου. Είναι άπειρες οι προσβάσεις, χωρίς σηματοδοτήσεις, με κυκλοφορία αγροτικών μηχανημάτων και ζώων…Άλλωστε, αυτό προκύπτει και από τον αριθμό των νεκρών: 130 σε δέκα χρόνια» μας είπε. Ο δήμαρχος Πύργου επεσήμανε ότι από τον συγκεκριμένο δρόμο διέρχονται 1,2 εκατ. πολίτες που χρησιμοποιούν το λιμάνι της Κυλλήνης. Συνεπώς, «το θέμα δεν αφορά μόνο τους κατοίκους της Ηλείας, αλλά τη Ζάκυνθο, την Κεφαλονιά, και χιλιάδες τουρίστες που φτάνουν αεροπορικώς στον Αραξο για να φιλοξενηθούν σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες της Ηλείας». Ο Τ. Αντωνακόπουλος θεωρεί πρωτόγονο το δρόμο και εκτιμά ότι είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα της ενδοπεριφερειακής ανισότητας που υφίσταται η Ηλεία έναντι της Αχαΐας.
- Ρωτήσαμε τον δήμαρχο Πύργου αν πιστεύει ότι το έργο πρέπει να προχωρήσει με τον σχεδιασμό που παρέλαβε η νυν κυβέρνηση από την προηγούμενη. «Πρέπει να προχωρήσει το έργο» εκτιμά και σημειώνει ότι η κατασκευή του έχει ξεκινήσει πλέον παρά τις γνωστές ταλαιπωρίες που μας απαρίθμησε και υποστηρίζει ότι παρά τα προβλήματα μπορούν να βρεθούν λύσεις. Θεωρεί υποκριτική την πρόβλεψη ορισμένων κύκλων για αποτυχία του έργου και πιστεύει ότι αν ακυρωθεί θα εγερθούν αξιώσεις από τους αναδόχους των συμβάσεων που έχουν εγκριθεί. Αντιμετωπίζει με καχυποψία εκείνους που χαρακτηρίζουν «μικρό» έργο το Πάτρα-Πύργος και δίνουν υποσχέσεις για κατασκευή του Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα. «Μετά τον Πύργο δεν υπάρχουν ούτε μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ούτε απαλλοτριώσεις. Αυτό για να γίνει θέλει δέκα χρόνια με τις ενστάσεις…Δεν είμαστε στη χώρα των Λωτοφάγων. Υποτιμούν τη νοημοσύνη μας.».
- Η συζήτησή μας επεκτείνεται και στην πρόσφατη επαναδραστηριοποίηση της συντονιστικής επιτροπής από την Αχαΐα που ζητάει τη νότια χάραξη του δρόμου. Παρακολούθησε την παρέμβαση, αν και δεν δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκπροσώπηση του σχήματος. «Είναι ένα σύνολο πρώην αυτοδιοικητικών και ενός παρολίγον βουλευτή. Η θεσμική πραγματικότητα στον παρόντα πολιτικό χρόνο δεν είναι αυτή της Αχαΐας. Άρα, δεν εκφράζουν κάτι ιδιαίτερο, αλλά λένε πολλά. Το ΣτΕ έχει αποφανθεί για αυτό. Καλό είναι όταν λέμε κάτι να σκεπτόμαστε και τις συνέπειες. Επειδή κάποιοι δεν συμφωνούν, πρέπει να σταματήσει η εξέλιξη των πραγμάτων στη χώρα;».
- Ο Τ. Αντωνακόπουλος μας είπε ότι έχει μιλήσει για το θέμα με συναδέλφους του από την Αχαΐα ενώ στην Ηλεία έχει συγκροτηθεί ένα αυτοδιοικητικό μέτωπο που ζητάει συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή. Εκτιμά ότι μέχρι να αναλάβουν καθήκοντα οι νέοι επίτροποι της Κομισιόν δεν θα ασχοληθούν με το θέμα και γνωρίζουν οι τρεις φορές οι ελληνικές κυβερνήσεις έχουν αλλάξει τις αποφάσεις των προκατόχων τους. «Εκτιμώ ότι αρχίζουν να το ξανασκέφτονται μετά και τις δικές μας αντιδράσεις. Θα έχουν μεγάλο πολιτικό κόστος επειδή το έργο δεν θα γίνει εάν το σταματήσουν τώρα…».
- Ένα ζητούμενο είναι εάν υπάρχει πραγματική βάση στην αντιπαλότητα που δημιουργείται ανάμεσα σε Αχαιούς και Ηλείους για το δρόμο. Ο δήμαρχος Πύργου πιστεύει ότι η αντιμετώπιση δεν είναι ισομερής μεταξύ των δύο περιοχών. Υποστηρίζει ότι η Αχαΐα βρισκόταν ανέκαθεν σε πλεονεκτική θέση έναντι της Ηλείας στην κατανομή κονδυλίων. Επικαλέστηκε ως παράδειγμα το λιμάνι του Κατάκολου και υποστήριξε ότι απουσίαζε από τη λίστα (παλαιότερη) κατανομής των κονδυλίων για τα λιμάνια της περιφέρειας. Είχε εγγραφεί, όπως είπε, το λιμάνι του Αιγίου, αλλά τα χρήματα τελικά πήγαν στο Κατάκολο επειδή δεν απορροφήθηκαν έγκαιρα.