Κύρωση α) της από 25.09.2019 Π.Ν.Π. «Επείγουσα ρύθμιση για την απαλλαγή από την υποχρέωση απόδοσης του φόρου διαμονής» (Α΄ 142), β) της από 30.09.2019 Π.Ν.Π. «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Οικονομικών και Υγείας» (Α΄ 145), γ) της από 04.10.2019 Π.Ν.Π. «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας» (Α΄ 150) και άλλες διατάξεις».
Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας του Μιχάλη Κατρίνη
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι, συζητάμε ένα νομοσχέδιο, το οποίο είναι νομίζω άλλη μια ένδειξη κακής νομοθέτησης της Κυβέρνησης. Τρεις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, διατάξεις από πάρα πολλά Υπουργεία.
Ακούσαμε και διαμαρτυρία και σήμερα και χθες από συναδέλφους του ΣΥΡΙΖΑ.
Και εάν γυρίσουμε το χρόνο πίσω – σχεδόν τέσσερα χρόνια πριν – και πάμε στις 24 Νοεμβρίου του 2015, θα δούμε, τότε, τους βουλευτές της Ν.Δ., οι οποίοι είχαν βγάλει μάλιστα και οργίλες ανακοινώσεις για τις 12 Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, που ψηφίστηκαν στη Βουλή από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ:
-Πέντε εκ των οποίων περιλάμβαναν τη μεγάλη «επιτυχία» των Capital Controls,
-μία που ρύθμιζε θέματα 7 Υπουργείων,
-μία για τα ΚΤΕΟ και δεν ξέρω αν αυτό ήταν επείγουσα ανάγκη,
-την ολοκλήρωση εκκαθάρισης του ΟΔΙΕ και
-διάφορες άλλες δήθεν επείγουσες διατάξεις.
Άρα, βλέπουμε την ιστορία να επαναλαμβάνεται, δυστυχώς αυτή η πρακτική κακής νομοθέτησης, οι καταγγέλλοντες να επαναλαμβάνουν ότι οι καταγγελλόμενοι την στηλιτεύουν. Thomas Cook, είναι μια διάταξη η οποία είναι στην σωστή κατεύθυνση, βεβαίως, είναι ατελής, εμείς επιμένουμε -δεν είναι κάποιος από το Υπουργείο- να περιληφθεί στο σύνολο της η νομοθετική ρύθμιση που κατέθεσαν οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής, το είπε και ο πρόεδρος των εργαζομένων στην ομοσπονδία εργαζομένων στον τουρισμό, θεωρούμε ότι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά θα πρέπει να συμπληρωθεί.
Βεβαίως, δεν ακούσαμε κάτι για το τι θα γίνει μετά της 31 Μαρτίου 2020, δεν ακούσαμε κάτι για την έκπτωση στο φόρο για τις επισφαλείς απαιτήσεις, για τα ανείσπρακτα τιμολόγια των εταιρειών που έχουν σχέση με την Thomas Cook. Και πολύ σημαντικό και το έθεσε αυτό και ο ΣΕΤΕ, τι θα γίνει με τον δανεισμό αυτών των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα όσες επιχειρήσεις είναι στην κατηγορία των κόκκινων δανείων, κι αν θα υπάρχει κάποια διευκόλυνση ή μια ευνοϊκή χρηματοδότηση.
Το λέω αυτό, για να το συνδέσω με τις βελτιώσεις που έρχονται σε αυτό το νομοσχέδιο, του νόμου 4605 και θυμίζω ότι σ’ αυτό το νόμο, είναι ο νόμος που αντικατέστησε τον νόμο 3869/2010, που είναι γνωστός ως νόμος Κατσέλη, ο νόμος κυβερνήσεων του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και ο οποίος λειτούργησε και χρησίμευσε ως ασπίδα για τους αδύναμους δανειολήπτες, για σχεδόν 10 χρόνια. Ο νόμος 4605, της Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ., δεν κάλυψε το κενό που άφησε η απάλειψη της προστασίας της 1η κατοικίας του νόμου 3869/2010.
Τι είναι; Είναι ένα πρόγραμμα διαθέσιμο για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο για την ρύθμιση ορισμένων ενυπόθηκα εξασφαλισμένων τραπεζικών πιστώσεων και μόνον. Έχει πρόσκαιρη ισχύ, δεν λαμβάνει υπόψην συνολικές οφειλές, δεν προβλέπει βεβαίως τη συνολική ρύθμιση των οφειλών, ενώ μεταφέρει στο απώτερο μέλλον το σύνολο των υποχρεώσεων του οφειλέτη. Για αυτόν λοιπόν το νόμο, της 31 Αυγούστου, ο νυν Υπουργός Ανάπτυξης, ο κ. Γεωργιάδης, βγήκε και διαφήμισε ότι μπαίνει σε ισχύ η ηλεκτρονική πλατφόρμα, η οποία θα δώσει λύσεις στους δανειολήπτες που θα μένουν χωρίς εμπόδια, χωρίς καθυστέρηση για να μπορέσουν να ρυθμίζουν επιτέλους τα δάνειά τους.
Βεβαίως, δεν είπε ό,τι το πλήθος των προϋποθέσεων που θέτει για υπαγωγή στις ρυθμίσεις αυτού του νόμου, αποκλείει το συντριπτικό μέρος όσων οφειλετών και δανειοληπτών είναι σε πρόσκαιρη ή και σε μόνιμη αδυναμία. Αυτό δεν το λέμε εμείς στο Κίνημα Αλλαγής, είναι ανακοίνωση της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, την Δευτέρα το βράδυ, όταν και κατατέθηκε αυτό το νομοσχέδιο. Τι λένε λοιπόν τα στοιχεία;
Ότι έχουν εισέλθει σε αυτή την πλατφόρμα, που θα ήταν το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη, 44.446 φυσικά πρόσωπα και έχουν συναινέσει στην άρση του φορολογικού απορρήτου, ξεκίνησαν διαδικασίες αίτησης 29.895 και ακούστε, γιατί εδώ είναι η ουσία της υπόθεσης, υποβλήθηκαν και διαβιβάστηκαν τις τράπεζες 267 αιτήσεις, δηλαδή, το 0,009% όσων μπήκαν σε αυτή την πλατφόρμα. Έχουν δοθεί 56 προτάσεις ρύθμισης από τις τράπεζες, το 0,0002% και έχουν μέχρι στιγμής συμφωνηθεί 10 ρυθμίσεις, που είναι το 0,33‰ όσον μπόρεσαν να μπουν σε αυτή την πλατφόρμα του περιβόητου νόμο, που ήταν διάδοχος του νόμου 3869 και θα κάλυπτε τους αδύναμους δανειολήπτες.
Για αυτά λοιπόν η Κυβέρνηση έρχεται και θριαμβολογεί πάλι και λέει ό,τι φέρνουμε βελτιωτικές διατάξεις του νόμου, αυτές που έχουμε σήμερα και συζητάμε και ότι αυτές θα είναι η ασπίδα για τους δανειολήπτες, για το φλέγον ζήτημα της πρώτης κατοικίας. Δεν λέει όμως εάν θα παρατείνει την προστασία της κύριας ή πρώτης κατοικίας, την από 1η/1ου/2020, δεν λέει τίποτα, για τα δάνεια τα οποία, ενώ πωλούνται σε fan γνωρίζουμε με ποιον πολιτικές αποφάσεις και επιλογές, σε ποσοστό 7% με 10%, ζητείται μετά η ανάκτηση τους στο ποσό της συνολικής τους οφειλής, με προφανείς κερδοσκοπία, από τα distrust’s fan’s, με προφανή κερδοσκοπία, που ξέρουνε ποιοι άνοιξαν την κερκόπορτα.
Δε λέει τίποτα η Κυβέρνηση , για τα δάνεια τα πυρόπληκτα προνοιακού χαρακτήρα, για τα οποία έχουν καταπέσει οι εγγυήσεις, και κινδυνεύουν κάτοικοι των πυρόπληκτων περιοχών, να χαρακτηριστούν εν μια νυχτί, μεγάλό-οφειλέτες.
Και βεβαίως, κύριε Πρόεδρε, λένε αναληθή πράγματα για τις χρεώσεις των τραπεζών. Είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Ανάπτυξης να λένε ότι ανεστάλησαν οι χρεώσεις των τραπεζών, αλλά σήμερα 120 στελέχη της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχουν μπει στις τέσσερις συστημικές τράπεζες και ελέγχουν εναρμονισμένες πρακτικές, ενώ οι χρεώσεις ισχύουν κανονικά και από ότι φαίνεται θα επεκταθούν.
Γι’ αυτά, λοιπόν, θα μιλήσουμε εμείς, σαν Κίνημα Αλλαγής, με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, νομοθετικές ρυθμίσεις και προτάσεις που αφορούν και την προστασία της πρώτης κατοικίας, αλλά και τη δυνατότητα των δανειοληπτών να μπορέσουν πριν τα δάνειά τους πάνε στα funds με γνωστούς κερδοσκοπικούς τρόπους και χειρισμούς να υπάρχει μια τελευταία δυνατότητα ρύθμισης και εξαγοράς.
Τελειώνω την τοποθέτησή μου για το ΚΕΘΕΑ. Και αυτό το κάνω όχι ως βουλευτής, αλλά ως πρώην Πρόεδρος του ΟΚΑΝΑ, επειδή γνωρίζω τον ευαίσθητο αυτό χώρο και φοβάμαι ότι η Κυβέρνηση στην ειλημμένη απόφασή της να αλλάξει το μοντέλο διοίκησης του ΚΕΘΕΑ, γιατί αυτό εξυπηρετεί συγκεκριμένη σκοπιμότητα, υιοθετεί και εργαλειοποιεί μια στρατηγική, η οποία ακυρώνει, αμαυρώνει και νομίζω αδικεί κατάφορα την προσφορά ενός θεραπευτικού οργανισμού, ο οποίος για πολλές δεκαετίες έχει σώσει ζωές εκατοντάδων παιδιών σε μία προσπάθεια των οικογενειών, των θεραπευόμενων αλλά και των θεραπευτών. Εγώ μπορεί να κάνω τρομερή κριτική για την θητεία ενός πρώην υπουργού, μιας προηγούμενης κυβέρνησης, γιατί δεν μου άρεσαν οι πολιτικές του αποφάσεις, δεν μπορεί όμως αυτή η διαφωνία μου να μεταφέρεται και στην διάρκεια της θητείας του ως πρώην προέδρου του ΚΕΘΕΑ ή να κάνουμε συμψηφισμούς επειδή μία εισαγγελική λειτουργός πήρε μία απόφαση που διαφωνούμε. Εγώ δεν ξέρω πόσοι από εσάς έχετε επισκεφτεί φυλακές και μονάδες θεραπείας εξαρτημένων. Εγώ για να κάνω δύο μονάδες του ΟΚΑΝΑ στον Άγιο Στέφανο και στον Κορυδαλλό, στην κυριολεξία «έφτυσα αίμα» με πολύ μεγάλες αντιδράσεις. Γιατί; Γιατί σήμερα στις φυλακές έχουν καταδικαστεί πάνω από 4000 άνθρωποι για το νόμο περί ναρκωτικών, το 90% των οποίων είναι χρήστες και εν μέχρι πρότινος δεν υπήρχε καμία θεραπευτική διάσταση. Δεν ξέρω αν γνωρίζουν οι συνάδελφοι ότι η μονάδα ΚΕΘΕΑ στον Κορυδαλλό όταν δημιουργήθηκε κάηκε. Και αυτό δεν το έκαναν προφανώς οι θεραπευόμενοι, το έκαναν όλοι όσοι τα συμφέροντά τους πλήττονταν από τη λειτουργία μιας τέτοιας θεραπευτικής μονάδας.
Καλό θα είναι, λοιπόν να είμαστε πιο φειδωλοί όταν κρίνουμε την πορεία κάποιων ανθρώπων σε ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα, αρκεί να λέμε ευθαρσώς ότι αυτό μας ενδιαφέρει είναι να αλλάξουμε τη διοίκηση. Εδώ η Κυβέρνηση υιοθετεί ένα πρωτότυπο μοντέλο διοίκησης. Ορίζει πρόεδρο, αντιπρόεδρο και διοικητικό συμβούλιο, που θα πάνε σε έναν οργανισμό για να κάνουν διαχειριστικό, οικονομικό έλεγχο, χωρίς να έχουν καμία ευθύνη για το επιστημονικό πρόγραμμα και τις κατευθύνσεις του οργανισμού. Ενώ, λοιπόν, η στρατολογική έκθεση λέει ότι θέλει να προσομοιάσει τον ΟΚΑΝΑ, στην ουσία υποθηκεύει και υπονομεύει τα ίδια τα στελέχη που στέλνει στη θέση του πρώην αντιπροέδρου, οι οποία θα πάνε στον «λάκκο των λεόντων».
Τελειώνω με τους δασικούς χάρτες. Πρέπει κάποια στιγμή να μας πει το Υπουργείο τι θα κάνει με τη διαδικασία των αντιρρήσεων στους δασικούς χάρτες. Θα πω ένα παράδειγμα από την περιοχή μου. Είναι πάνω από 12.000 αντιρρήσεις στο Νομό Ηλείας. Έχουν εκδικαστεί σε ένα χρόνο 1200 αιτήσεις. Καταλαβαίνετε ότι αυτό σημαίνει ότι σε πάνω από 5 χρόνια θα υπάρχει ολοκλήρωση. Αυτό, προφανώς, δεν συνάδει με τη δική σας λογική, με τον ενιαίο ψηφιακό χάρτη, με τα δεδομένα, με την επίσπευση των δεδομένων και με την σύνδεση με όλα τα υπόλοιπα που θα βελτιώσουν το επενδυτικό κλίμα.
Θα πρέπει, λοιπόν, να βρείτε κάποια λύση, όπως επίσης θα πρέπει να αποσαφηνίσετε και με το Κτηματολόγιο τι γίνεται με όλους όσους υποβάλουν από την 1η Νοεμβρίου και μετά αιτήσεις. Αν θα πληρώσουν πρόστιμο ή θα θεωρηθούν εμπρόθεσμοι, όσον αφορά την διαδικασία αποφυγής προστίμου.
Ευχαριστώ πολύ.