Άνοιγμα σχολείων: Τι προκάλεσε η «κλεισούρα» στην ψυχική υγεία των παιδιών; Συμβουλές για τους γονείς

 

 

 

 

 

Τα περιοριστικά μέτρα της άνοιξης του 2020 εξαιτίας του κορονοϊού αλλά και η δεύτερη καραντίνα έφεραν αρνητικές επιπτώσεις στη συμπεριφορά και στον ψυχισμό των παιδιών και των εφήβων. Το πολύ σημαντικό αυτό ζήτημα φέρνει στο προσκήνιο το newsit.gr, μετά και την οριστική απόφαση για το άνοιγμα σχολείων στις 11.01.2021.

Να σημειωθεί εδώ πως διά ζώσης, όπως ανακοινώθηκε, θα γίνουν από 11.01.2021 μόνο τα μαθήματα στα δημοτικά σχολεία, τα νηπιαγωγεία και τους παιδικούς σταθμούς, με τα γυμνάσια και τα λύκεια να ξεκινούν μαθήματα εξ αποστάσεως από την Παρασκευή, 08.01.2021 και το πότε θα ανοίξουν κανονικά θα επανεξεταστεί.

Συνεπώς ο… εγκλεισμός -και οι συνέπειές του- παραμένουν για την συγκεκριμένη ομάδα μαθητών. Σύμφωνα με τους ειδικούς, λοιπόν, αυτός ο εγκλεισμός επηρεάζει άμεσα την ψυχική υγεία, ενώ όπως αναλύει στο newsit.gr o ψυχίατρος Δημήτρης Παπαδημητριάδης οι γονείς θα πρέπει να γνωρίζουν ποια είναι τα σημάδια που αποδεικνύουν ότι τα παιδιά τους περνάνε κρίσεις πανικού, αυξημένου στρες, άγχους και αλλαγής συμπεριφοράς λόγω της καραντίνας.

“Τα παιδιά πρέπει να προσαρμοστούν στα καινούργια δεδομένα που έχουν αποχωριστεί τους φίλους τους και τους συνομήλικους τους, καθώς ο εγκλεισμός που αποτρέπει το ομαδικό παιχνίδι είναι πολύ επιβαρυντικός για την ψυχική τους υγεία”, αναφέρει ο Δημήτρης Παπαδημητριάδης και συνεχίζοντας προσθέτει: “Οι γονείς πρέπει να λάβουν υπόψη ότι τα παιδιά δεν εκδηλώνουν συναισθηματικά τους προβληματισμούς τους, ούτε οι διαταραχές ψυχικής υγείας είναι με τον τρόπο που αναμένουμε να τις συναντήσουμε στους ενήλικες”.

Άνοιγμα σχολείων και συμπτώματα… της κλεισούρας

Και συνεχίζοντας φέρνει ως παράδειγμα συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους. “Εκφράζονται με εύκολο θυμό και κρίσεις πανικού που εκδηλώνονται κυρίως με ταχυκαρδίες και απρόσμενες ενοχλήσεις γαστρεντερικές. Για ηλικίες που πλησιάζουν προς την εφηβεία θα υπάρξουν πολλές εντάσεις με τους συγγενείς και με άτομα που βρίσκονται στο σπίτι. Μάλιστα τα παιδιά της εφηβικής ηλικίας αποκόπτονται από τους υπόλοιπους”.

Έτσι, όπως τονίζει ο κ. Παπαδημητριάδης οι γονείς θα πρέπει να παρατηρούν τις μεγάλες μεταβολές που υπάρχουν στα παιδιά τους κι αν βλέπουν ότι έχει αλλάξει ο τρόπος επικοινωνίας τότε είναι αναγκαίο να συμβουλευτούν κάποιους ειδικούς. “Πρόκειται για προειδοποιητικά σημάδια ότι κάτι συμβαίνει. Μην μείνουν στη σκέψη ότι απλά α περάσει ή ότι είναι συμπτώματα της ηλικίας τα οποία μπορούν να τα αντιμετωπίσουν μόνοι τους”.

Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς αν δουν αλλαγή στην συμπεριφορά των παιδιών τους;

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν οι γονείς είναι να συζητήσουν με τα παιδιά τους. Να κάτσουν με μεγάλη ψυχραιμία και χωρίς να γίνουν οι ίδιοι οι κριτές να ακούσουν τα παιδιά τους να εκφράζουν αυτά που σκέφτονται, να ακούσουν τους προβληματισμούς που έχουν και να προσπαθήσουν να τα καθησυχάσουν. Δίνοντας τους, την ελπίδα πως αυτή είναι μία κατάσταση προσωρινή που δεν θα διαρκέσει για πολύ ακόμα. Φυσικά θα πρέπει μαζί με τα παιδιά να οργανώσουν μία διέξοδο και μία καθημερινότητα δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα να δώσουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον στα παιδιά και να κάνουν μαζί τις δουλειές του σπιτιού. Να μαγειρέψουν μαζί και να τους αφιερώσουν περισσότερο χρόνο. Οι γονείς πρέπει να καταλάβουν ότι για τα παιδιά έχει μεγάλη αξία να ασχολούνται μαζί τους”.

 

Μέχρι να ανοίξουν τα σχολεία -αυτά που αποφασίστηκε να μην ανοίξουν ακόμη- τι πρέπει να κάνουν τα παιδιά;

“Πρέπει να κατανοήσουν καλά την αναγκαιότητα της κατάσταση που ζούμε και πρέπει να αντιληφθούν ότι αυτό που ζουν είναι για το καλό της κοινωνίας και όλων των ανθρώπων Δεν πρέπει τα παιδιά να μπουν στη διχαστική συζήτηση για το αν πρέπει να βρίσκονται η όχι σε καραντίνα”, λέει ο κ. Παπαδημητριάδης, δίνοντας συμβουλές στους γονείς των παιδιών που δεν θα επιστρέψουν στα σχολεία σε μια εβδομάδα από σήμερα.

Ποσό επικίνδυνο είναι ότι τα παιδιά είναι κλεισμένα τόσο καιρό;

“Αυτή η ζυγαριά ανάμεσα στις δύο ανάγκες, δηλαδή της ψυχικής υγείας των παιδιών αλλά και της ανάγκης για να προστατέψουμε την δημόσια υγεία είναι μία πολύ δύσκολη ζυγαριά. Εγώ θα σας έλεγα ότι αντιλαμβάνομαι και καταλαβαίνω την ανάγκη για την ψυχική υγεία των παιδιών αλλά και την ανάγκη των καθηγητών να νιώθουν και εκείνοι ότι είναι κατοχυρωμένοι και προστατευμένοι γιατί καταλαβαίνω από πολλές συζητήσεις που κάνω με πολλούς εκπαιδευτικούς αυτές τις ημέρες ότι έχουν και οι ίδιοι πάρα πολύ μεγάλη αμφιβολία για το άνοιγμα των σχολείων.

Τη στιγμή που βλέπουμε τη χώρα μας να δίνει μία μάχη σε μία άγνωστη πιθανότητα να συμβεί ένα τρίτο κύμα επιδημίας, δεν θεωρώ ότι είναι σκόπιμο να ανοίξουν τα σχολεία στις 11 του μήνα. Συμμερίζομαι την άποψη του συναδέλφου Μανώλη Δερμιτζάκη ότι θα μπορούσαν τα σχολεία να ανοίξουν λίγο αργότερα. Νομίζω ότι αυτό είναι σκόπιμο να γίνει όταν θα έχουμε εξασφαλίσει πράγματι ότι δεν αντιμετωπίζουμε ένα τρίτο κύμα και οι εμβολιασμοί βαίνουν καλώς. Να προλάβουν να εμβολιαστούν και οι εκπαιδευτικοί δε νομίζω ότι μία βδομάδα οι 15 μέρες πάνω η κάτω θα αλλάξουν τόσο πολύ τα πράγματα”.

πηγή:https://www.newsit.gr/