Αντιδράσεις για το κλείσιμο 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ – Τι απαντά η διοίκηση

Με φόντο τις αντιδράσεις που προκαλεί η απόφαση για το κλείσιμο 204 καταστημάτων των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), η διοίκηση της εταιρείας εξέδωσε αναλυτική ανακοίνωση, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για στοχευμένη αναδιάρθρωση με σκοπό τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της καθολικής εξυπηρέτησης των πολιτών σε όλη τη χώρα.

Η εταιρεία τονίζει πως, παρά τη μείωση του αριθμού των φυσικών σημείων, οι ταχυδρομικές υπηρεσίες θα συνεχίσουν να παρέχονται αδιάλειπτα, με ενίσχυση του ρόλου του ταχυδρόμου και αξιοποίηση σύγχρονων ψηφιακών μέσων.

Μείωση καταστημάτων, ενίσχυση κινητών μονάδων και κατ’ οίκον εξυπηρέτηση

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, τα ΕΛΤΑ προχωρούν σε αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων με ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα, ολοκληρώνοντας τον εξορθολογισμό του δικτύου τους. Η κίνηση αυτή, όπως αναφέρει η διοίκηση, εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των Ελληνικών Ταχυδρομείων, που πλέον στρέφονται σε νέες υπηρεσίες, τεχνολογική αναβάθμιση και βελτίωση των συνθηκών για εργαζομένους και πελάτες.
Σήμερα, η συναλλακτική δραστηριότητα των καταστημάτων συνεισφέρει λιγότερο από 10% των συνολικών εσόδων, αλλά απορροφά πάνω από 50% των λειτουργικών εξόδων. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι αυτή η ανισορροπία «κατασπαταλούσε δυνατότητες επένδυσης και ανάπτυξης».

Ειδική πρόνοια για ηλικιωμένους και απομακρυσμένες περιοχές

Η ανακοίνωση προβλέπει ειδική μέριμνα για τους ηλικιωμένους, τους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών και τις μικρές επιχειρήσεις. Μέσω τηλεφωνικού αριθμού (212 0000 700), οι πολίτες θα μπορούν να προγραμματίζουν κατ’ οίκον ραντεβού με τον ταχυδρόμο της περιοχής τους, ενώ οι επιχειρήσεις θα εξυπηρετούνται από κινητές μονάδες περισυλλογής αλληλογραφίας.
Οι ταχυδρόμοι, εξοπλισμένοι με φορητές συσκευές PDA και POS, θα έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν συναλλαγές και πληρωμές στην πόρτα του πολίτη, χωρίς να απαιτείται επίσκεψη σε κατάστημα. «Ο στόχος είναι να διατηρηθεί η ανθρώπινη επαφή και η προσωπική εξυπηρέτηση, ειδικά για όσους έχουν περιορισμένες δυνατότητες μετακίνησης», τονίζει η διοίκηση.

Δίκτυο 1.400 ταχυδρόμων και 800 σημείων εξυπηρέτησης

Τα ΕΛΤΑ επισημαίνουν ότι η παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών δεν εξαρτάται αποκλειστικά από τη λειτουργία φυσικών καταστημάτων. Το δίκτυο αριθμεί πλέον 1.400 ταχυδρόμους, 500 συνεργάτες, 400 πράκτορες courier και αγροτικούς διανομείς, που δραστηριοποιούνται σε εκατοντάδες συνεργαζόμενα σημεία.
Μετά την αναδιοργάνωση, ο ενιαίος φορέας ΕΛΤΑ και ΕΛΤΑ Courier θα διαθέτει πάνω από 800 σημεία εξυπηρέτησης σε όλη τη χώρα, διασφαλίζοντας, όπως αναφέρεται, την καθολική κάλυψη και τη συνέχιση του κοινωνικού ρόλου της εταιρείας.

Μετασχηματισμός με επίκεντρο τη βιωσιμότητα

Από το 2017, τα ΕΛΤΑ υπάγονται στο Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) και, όπως σημειώνεται, έχουν αναλάβει τη δέσμευση για καθολική παροχή υπηρεσιών ακόμα και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της χώρας.
Η διοίκηση τονίζει ότι ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ είναι απαραίτητος για να διασφαλιστεί το μέλλον τους, καθώς η ταχυδρομική αγορά έχει αλλάξει ριζικά: η επιστολική αλληλογραφία έχει μειωθεί κατά 90% την τελευταία δεκαετία και κατά 50% την τελευταία πενταετία. Σήμερα, λιγότερο από 10% των εσόδων προέρχεται από τα φυσικά καταστήματα, ενώ το 45% των εξόδων αφορά τη λειτουργία τους.

Επένδυση σε τεχνολογία και logistics

Τα ΕΛΤΑ επενδύουν σε νέες υποδομές logistics, ηλεκτροκίνηση και ψηφιακές υπηρεσίες, με στόχο τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών διανομής. Ο στόλος τους ενισχύεται με 250 υβριδικά οχήματα και 250 ηλεκτρικά δίκυκλα, ενώ προωθείται η ενοποίηση λειτουργιών με την ΕΛΤΑ Courier για αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση.
Η εταιρεία εξετάζει, επίσης, συνεργασίες με ιδιώτες επαγγελματίες που θα μπορούν να λειτουργούν σημεία εξυπηρέτησης υπό το εμπορικό σήμα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier, εξασφαλίζοντας τη συνέχεια της παρουσίας των ταχυδρομικών υπηρεσιών σε κάθε δήμο.

Προβληματισμός στην περιφέρεια

Παρά τις διαβεβαιώσεις της διοίκησης, η απόφαση για το κλείσιμο καταστημάτων έχει προκαλέσει ανησυχία στις τοπικές κοινωνίες, ιδιαίτερα σε περιοχές όπως η Ήπειρος και η Δυτική Μακεδονία, όπου η φυσική παρουσία των ΕΛΤΑ θεωρείται κρίσιμη για την καθημερινή εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν τα νέα, ευέλικτα μοντέλα εξυπηρέτησης θα μπορέσουν να καλύψουν πλήρως τις ανάγκες του πληθυσμού, ειδικά των ηλικιωμένων και των κατοίκων της υπαίθρου, που δεν έχουν πάντα πρόσβαση σε ψηφιακά μέσα.

Η πρόκληση της νέας εποχής

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ υποστηρίζει ότι η μετάβαση αυτή αποτελεί «αναγκαίο βήμα» για τον εκσυγχρονισμό της εταιρείας και την προσαρμογή στις ανάγκες της νέας εποχής. Ωστόσο, παραμένει ζητούμενο κατά πόσο η αναδιάρθρωση θα συνδυαστεί με διατήρηση της κοινωνικής παρουσίας που χαρακτήριζε διαχρονικά τα Ελληνικά Ταχυδρομεία.