Χάνει και τις 4 εργολαβίες στον άξονα Πάτρα – Πύργος ο Καλογρίτσας

 

 

Στην «έξοδο» από τις τέσσερις πρώτες εργολαβίες του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος βρίσκεται η «Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών», η κοινοπραξία εταιρειών του ομίλου Καλογρίτσα, καθώς κανένα από τα εναλλακτικά σενάρια που εξέτασε το υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να παραμείνει ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας στο «κόλπο» της κατασκευής του έργου, δεν φαίνεται να προχωρά. Ετσι, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, τις επόμενες ημέρες θα κληθούν να καταθέσουν τα σχετικά δικαιολογητικά οι δεύτεροι τη τάξει ανάδοχοι για κάθε εργολαβία, προκειμένου να προχωρήσει με αυτούς η υπογραφή της σύμβασης.

Το οριστικό «χτύπημα» αναμένεται να δοθεί από την Τράπεζα Αττικής, τον αποκλειστικό χρηματοδότη μέχρι και το 2016 του κ. Καλογρίτσα, η οποία έχει πλέον αναστείλει κάθε χρηματοδότηση προς τις εταιρείες του και δεν εκδίδει πλέον τις απαραίτητες για την υπογραφή της σύμβασης εγγυητικές καλής εκτέλεσης. Αυτό συνέβη με τα έργα του ΔΕΔΔΗΕ από τα οποία η «Τοξότης» είναι ήδη έκπτωτη και με δικαστική βούλα, καθώς η τράπεζα έκρινε ότι είναι μεγάλος ο κίνδυνος καταβολής αποζημιώσεων προς τον ΔΕΔΔΗΕ (μέσω των εγγυητικών που θα εξέδιδε για τις νέες συμβάσεις που είχε αναλάβει στις αρχές του έτους ο κ. Καλογρίτσας) και ανέστειλε κάθε περαιτέρω χρηματοδότηση.

Πρόκειται για κρίσιμο στοιχείο, καθώς σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο στη συνέχεια ο κατασκευαστής δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις συμβατικές του υποχρεώσεις όσον αφορά την ομαλή εκτέλεση του έργου και κηρυσσόταν έκπτωτος, τότε οι εν λόγω εγγυητικές θα εκπέσουν ζημιώνοντας την Τράπεζα Αττικής με ένα ποσό που εκτιμάται ότι προσεγγίζει τα 15 εκατ. ευρώ. Το «στοίχημα» για την τράπεζα είναι μεγάλο, καθώς ήδη μόνο από τις εγγυητικές που έχει συνολικά εκδώσει στις εταιρείες του κ. Καλογρίτσα, κινδυνεύει με απώλειες ύψους 44 εκατ. ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι η αξία τους ισοδυναμεί με το 40% του συνολικού δανεισμού του εν λόγω επιχειρηματία, ύψους 110 εκατ. ευρώ. Εν ολίγοις, η συνολική «έκθεση» της τράπεζας στον κ. Καλογρίτσα εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 150 εκατ. ευρώ (εγγυητικές+δάνεια).

Υπενθυμίζεται ότι παρά το ότι βρίσκεται στα πρόθυρα της οικονομικής κατάρρευσης επί σχεδόν έξι μήνες, ο όμιλος Καλογρίτσα εξακολουθεί να είναι προσωρινός ανάδοχος για τέσσερις από τις οκτώ συνολικά εργολαβίες του πολύπαθου έργου, έχοντας προσφέρει εκπτώσεις που κινούνται από 50% έως 55%. Συνολικά, οι τέσσερις εργολαβίες που έχει αναλάβει ο όμιλος Καλογρίτσα είναι συμβατικού προϋπολογισμού αξίας 252 εκατ. ευρώ και περίπου 115 εκατ. ευρώ μετά τις εκπτώσεις άνω του 50% που δόθηκαν. Το σύνολο του έργου είναι προϋπολογισμού 436,2 εκατ. ευρώ, ενώ η εξασφαλισμένη κοινοτική χρηματοδότηση ανέρχεται σε 293 εκατ. ευρώ, ικανή να καλύψει το σύνολο του κόστους, με δεδομένο ότι οι εκπτώσεις των αναδόχων έχουν ξεπεράσει το 50%. Τον Μάιο, λίγο μετά την εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου και με αφορμή την εθελοντική εκχώρηση από την πλευρά Καλογρίτσα σειράς συμβάσεων έργων στην Ακτωρ ΑΤΕ, αναπτύχθηκε μια φημολογία ότι θα μπορούσε να γίνει π.χ. διεύρυνση κοινοπραξίας στο Πάτρα – Πύργος, επιτρέποντας έτσι στην τελευταία να παράσχει τα απαιτούμενα εχέγγυα για την υλοποίηση του έργου. Εντέλει, το σενάριο αυτό δεν προχώρησε, καθώς ακόμα και έτσι, κρίθηκε ότι οι εκπτώσεις που έχει δώσει ο κ. Καλογρίτσας ήταν υπερβολικές και το έργο δεν είναι βιώσιμο. Πλέον, άλλο χρονικό περιθώριο δεν υπάρχει, καθώς ήδη οι άλλες τέσσερις εργολαβίες έχουν πάρει τον δρόμο της συμβασιοποίησης και το αυτό θα πρέπει να συμβεί και με εκείνες τις οποίες είχε αναλάβει ο όμιλος Καλογρίτσα. Ωφελημένοι θα είναι οι επόμενοι μειοδότες, δηλαδή η κυπριακή Cyfield Dev. Ltd. (2 από τις 4 εργολαβίες), η ΤΕΚΑΛ-Πετρής και η ιταλική GD Infrastrutture που συνεργάζεται με τη Μηχανική.

πηγή:http://www.kathimerini.gr