Ερώτηση προς τον αρμόδιο Υπουργό κ. Καραμανλή για τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του οδικού άξονα Πατρών-Πύργου κατέθεσε ο βουλευτής Ηλείας Διονύσης Καλαματιανός την οποία συνυπέγραψαν 26 συνολικά βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο βουλευτής τόνισε ότι από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχουν εξασφαλιστεί για το έργο κονδύλια ύψους 293 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, ήδη οι πέντε από τις οχτώ εργολαβίες έχουν δημοπρατηθεί- συμβασιοποιηθεί και εκτελούνται, η μια βρίσκεται εν αναμονή συμβασιοποίησης κατόπιν από την απόφαση του Συμβούλιου της Επικρατείας, ενώ για τις δύο εναπομείνασες εργολαβίες δεν έχουν κινηθεί, αδικαιολόγητα, οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες για την επιλογή των επόμενων μειοδοτών ύστερα από την έκπτωση του αρχικού μειοδότη.
Παρόλα αυτά η ηγεσία του υπουργείου φαίνεται ότι πειραματίζεται και εξετάζει άλλους τρόπους υλοποίησης του έργου. Δυστυχώς όμως αυτοί οι πειραματισμοί αναμένεται να επιφέρουν νέο κύκλο δικαστικών προσφυγών στην ελληνική και την ευρωπαϊκή δικαιοσύνη, ενώ κατά πάσα πιθανότητα θα προκύψουν κρίσιμα ζητήματα με πιθανές διεκδικούμενες αποζημιώσεις από τους σημερινούς αναδόχους. Εξάλλου γίνεται σαφές ότι θα προκύψουν νέα χρονοδιαγράμματα που θα είναι χρονοβόρα και θα επιφέρουν νέες τεράστιες καθυστερήσεις στο έργο.
Ο βουλευτής επεσήμανε ότι σε έναν δρόμο που, τα τελευταία δέκα χρόνια, έχουν συμβεί 106 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα και έχουν χάσει την ζωή τους πάνω από 130 άνθρωποι, ενώ παράλληλα ο νομός Ηλείας παραμένει ουραγός σε όλους τους αναπτυξιακούς δείκτες της επικράτειας, είναι απαράδεκτες οι καθυστερήσεις.
Τέλος, ο βουλευτής, θέτει κρίσιμα ερωτήματα στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με την συνέχιση του έργου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
ΘΕΜΑ: «Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του οδικού άξονα Πατρών- Πύργου».
Ο οδικός άξονας Πατρών – Πύργου χαρακτηρίζεται ως ένα κορυφαίο έργο ζωτικής σημασίας για τους πολίτες του Νομού Ηλείας, αλλά και τους πολίτες των όμορων νομών. Η ολοκλήρωσή του δεν αποτελεί μόνο ζήτημα οδικής ασφάλειας, ένα ύψιστο ζήτημα προστασίας της ανθρώπινης ζωής, αλλά αναμένεται να λειτουργήσει και ως μοχλός ανάπτυξης για ολόκληρη τη δυτική Ελλάδα.
Για το έργο αυτό η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να εξασφαλίσει τον Μάρτιο του 2018 κονδύλια ύψους 293 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, ύστερα από έντονες και μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Κατέβαλε συνεχείς προσπάθειες, ώστε να υλοποιηθεί ο οδικός άξονας με τα χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου. Θυμίζουμε ότι από το συνολικό έργο του αυτοκινητόδρομου «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ», το 2013 απεντάχθηκε το τμήμα Πάτρα-Καλό Νερό- Τσακώνα, μέρος του οποίου ήταν και το τμήμα Πατρών-Πύργου.
Αναλυτικότερα, το υλοποιούμενο σχέδιο για την κατασκευή του οδικού άξονα Πατρών – Πύργου προβλέπει την κατασκευή αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα, έχοντας ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Αναλυτικότερα, το έργο περιλαμβάνει οχτώ εργολαβίες, εκ των οποίων οι πέντε είναι ήδη δημοπρατημένες- συμβασιοποιημένες και εκτελούνται, η μια πρόκειται να συμβασιοποιηθεί μετά από σχετική απόφαση του Συμβούλιου της Επικρατείας και οι τελευταίες δύο είναι στο στάδιο της επιλογής του επιλαχόντα αναδόχου, ύστερα από την έκπτωση του αρχικού μειοδότη. Οι προβλεπόμενες σύμφωνα με το νόμο διαδικασίες για την επιλογή των επόμενων μειοδοτών στις εναπομείνασες δύο εργολαβίες δεν έχουν ξεκινήσει, με δική σας ευθύνη, αλλά και της Κυβέρνησης συνολικά.
Ήδη έχουν κυκλοφορήσει δημοσιεύματα και αποσπασματικές δηλώσεις σας, που αναφέρουν ότι εξετάζετε άλλους τρόπους υλοποίησης του έργου. Μεταξύ αυτών εξετάζετε, σύμφωνα με τα λεγόμενα σας, την ακύρωση των ήδη εκτελούμενων συμβάσεων, τη διενέργεια νέου διαγωνισμού για το σύνολο του έργου, τη διενέργεια νέου διαγωνισμού των τριών τμημάτων που δεν έχουν συμβασιοποιηθεί ή την ένταξη του συνόλου του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, καθώς και ότι είστε σε σχετικές διαβουλεύσεις με την αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Επειδή τα σενάρια αυτά που έχουν δημοσιευθεί, όπως γνωρίζετε, αναμένεται να επιφέρουν νέο κύκλο δικαστικών προσφυγών στην ελληνική και την ευρωπαϊκή δικαιοσύνη. Παράλληλα αναμένεται να προκύψουν δυσχερή και δυσεπίλυτα θέματα σε σχέση με τις πιθανές διεκδικούμενες αποζημιώσεις από τους σημερινούς αναδόχους, οι οποίες και θα επιβαρύνουν τον Ελληνικό Λαό με επιπλέον δαπάνες.
Επειδή πέραν των ανωτέρω γίνεται αντιληπτό ότι τα νέα χρονοδιαγράμματα που θα προκύψουν από μια ενδεχόμενη ακύρωση και επαναπροκήρυξη του συνόλου ή μέρους των διαγωνιστικών διαδικασιών ή την επανένταξη του οδικού τμήματος στην παραχώρηση της Ολυμπίας οδού, θα είναι χρονοβόρα και θα προκαλέσουν νέες τεράστιες καθυστερήσεις, με κίνδυνο να χαθούν και άλλες ανθρώπινες ζωές, αλλά και να οδηγήσουν ένα ολόκληρο νομό στην απομόνωσης και τον οικονομικό μαρασμό.
Κύριε Υπουργέ,
επειδή μέσα στην τελευταία δεκαετία σε αυτόν τον επικίνδυνο δρόμο, έχουν συμβεί 106 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, μέσα στην τελευταία δεκαετία σε αυτόν τον δρόμο έχουν χάσει την ζωή τους πάνω από 130 άνθρωποι, δεν υπάρχουν περιθώρια για καθυστερήσεις και ολιγωρίες, οι πολίτες αναζητούν απαντήσεις και άμεσες ενέργειες, βλέποντας τους δικούς τους ανθρώπους να πληρώνουν βαρύ φόρο αίματος, αλλά και το νομό της Ηλείας να βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις σε όλους τους αναπτυξιακούς δείκτες της επικράτειας.
Για όλους τους ανωτέρω λόγους ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών:
1. Με ποιες διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεστε σε επικοινωνία, ποια ερωτήματά έχετε θέσει και ποια είναι η πολιτική σας βούληση σχετικά με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος;
2. Με δεδομένο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν εγκρίνει τελικά τον Μάρτιο του 2018 τη χρηματοδότηση του έργου, ζητούσε την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για έξι (6) από τις οκτώ (8) εργολαβίες, ώστε να γνωρίζει το συμβατικό του κόστος, με ποιο εκτιμώμενο κόστος διαπραγματεύεστε εκ νέου αυτόν τον διαγωνισμό, ή άλλον διαγωνισμό, ώστε να ακυρώσετε τον υφιστάμενο και να προκηρύξετε νέο;
3. Έχει διαρρεύσει στον τύπο ότι θέλετε να εντάξετε και το τμήμα Πύργος – Αρχαία Ολυμπία. Έχετε μελέτες γι αυτό το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου και ποιός είναι ο προϋπολογισμός; Αν επαναπροκηρύξετε το σύνολο του έργου ή μέρους του, με ποιόν προϋπολογισμό θα υλοποιήσετε τον διαγωνισμό; Με αυτόν του ενός διαγωνισμού του 2014 ή με τις επικαιροποιημένες μελέτες, που έγιναν οι οκτώ διαγωνιστικές διαδικασίες και έχουν υπερδιπλάσιες ποσότητες αδρανών υλικών;
4. Ο σχεδιασμός, τον οποίο διαρρέετε, για ακύρωση των υφιστάμενων διαγωνιστικών διαδικασιών ή μέρους τους και διενέργεια νέου ή ένταξη του έργου στην παραχώρηση της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ, έχει λάβει υπόψη του τον χρόνο καθυστέρησης εξαιτίας των δικαστικών προσφυγών των ήδη εγκατεστημένων εργολάβων και τις αποζημιώσεις που θα διεκδικήσουν; Έχετε ζητήσει από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού το οικονομικό τίμημα για την κατασκευή του οδικού άξονα και αν ναι σε τι ποσό ανέρχεται αυτό;
5. Έχετε χρονοδιάγραμμα για τις τελικές αποφάσεις της Κυβέρνησης, με δεδομένο ότι η καθυστέρηση που δημιουργείται μεταθέτει τις τελικές ημερομηνίες παράδοσης του έργου;
6. Πως θα εξασφαλίσετε την έγκριση χρηματοδότησης για αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, με διαχωριστική νησίδα και όχι έργο με μικρότερη διατομή, εφόσον επιλέξετε να διενεργήσετε έναν ενιαίο διαγωνισμό και συνεπώς να μειώσετε τον ανταγωνισμό και τις προσφερόμενες εκπτώσεις;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Καλαματιανός Διονύσης-Χαράλαμπος
Αναγνωστοπούλου Σία
Μάρκου Κώστας
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αραχωβίτης Σταύρος
Βαρδάκης Σωκράτης
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Ιωάννης
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κασιμάτη Νίνα
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης θάνος
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σπίρτζης Χρήστος
Φάμελλος Σωκράτης
Φλαμπουράρης Αλέξανδρος
Χαρίτσης Αλέξης
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία