Άκρως επικίνδυνες συμπεριφορές, που συνδέονται με παράγοντες απόσπασης της προσοχής, όπως η χρήση του κινητού τηλεφώνου στο τιμόνι, συνεχίζουν να υιοθετούν οι Έλληνες οδηγοί.
Ως αποτέλεσμα, κάθε άλλο παρά περίεργο είναι ότι η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό (16%) οδηγών στην Ευρώπη, που υπέστησαν ή παραλίγο να υποστούν τροχαίο ατύχημα, εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου ενώ οδηγούσαν.
Μάλιστα, οι Έλληνες οδηγοί όχι μόνο δεν βελτιώνονται, αλλά με την πάροδο του χρόνου αποκτούν ακόμη πιο στενή σχέση με το κινητό, το οποίο δεν αποχωρίζονται ούτε τις ώρες της οδήγησης. Περίπου ένας στους τρεις Έλληνες (27%) στέλνουν και διαβάζουν SMS και mail στο κινητό, ενώ οδηγούν (έναντι 22%, που είναι ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρώπη).
Επίσης, όλο και περισσότεροι Έλληνες, το ποσοστό των οποίων αυξάνεται, μάλιστα, κατά 11 μονάδες σε ένα χρόνο και 14 μονάδες σε 5 χρόνια, αναφέρουν συμβάντα στους άλλους οδηγούς μέσω εφαρμογής, οδηγώντας. Στην Ευρώπη, οι οδηγοί που έχουν αντίστοιχη συμπεριφορά αντιστοιχούν στο 21% (+2 σε ένα χρόνο και +5 σε 10 χρόνια).
Την ίδια στιγμή, το 45% των Ελλήνων οδηγών ρυθμίζει το GPS οδηγώντας, ποσοστό που έχει μειωθεί μεν κατά 2 μονάδες σε σχέση με πέρσι, αλλά έχει αυξηθεί κατά 10 την τελευταία πενταετία. Αντίστοιχη είναι και η συμπεριφορά των Ευρωπαίων οδηγών, όπου το 43% ρυθμίζει το GPS εν κινήσει.
Στο μεταξύ, σχεδόν έξι στους δέκα Έλληνες (57%) τηλεφωνούν κατά την οδήγηση, χρησιμοποιώντας Bluetooth με ενσωματωμένα ηχεία, μία εξίσου επικίνδυνη πρακτική σε σχέση με την απόσπαση της προσοχής. Το ποσοστό αυτό είναι μειωμένο κατά 5 μονάδες σε ένα χρόνο, αλλά έχει αυξηθεί κατά 8 μονάδες σε μια πενταετία.
Επιπλέον, το 53% των Ελλήνων – το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη – τηλεφωνεί οδηγώντας με ακουστικό, ενώ το 42% – επίσης, το υψηλότερο ποσοστό πανευρωπαϊκά – τηλεφωνεί οδηγώντας χωρίς hands free.
Υπάρχει τέλος και ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό (11%) των Ελλήνων, που οδηγούν βλέποντας ακόμα και ταινίες ή βίντεο σε smartphone ή τάμπλετ (το αντίστοιχο ποσοστό μεταξύ των Ευρωπαίων είναι 7%)!
Τα παραπάνω στοιχεία περιλαμβάνονται στο 8ο Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας, που δημοσιοποίησε το ίδρυμα «Foundation VINCI Autoroutes». Η έρευνα διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες και καταγράφει αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι.
Μπορεί Έλληνες και Ευρωπαίοι να γίνονται όλο και πιο αφηρημένοι στον δρόμο, ωστόσο, φαίνεται ότι έχουν επίγνωση των κινδύνων της έλλειψης προσοχής: Το 54% των Ελλήνων και αντίστοιχα των Ευρωπαίων αναγνωρίζει ότι αποτελεί μία από τις κυριότερες αιτίες θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων γενικά στους δρόμους και 40% στους αυτοκινητόδρομους.