Προς:
1.Σώμα Επιθεωρητών και Ελεγκτών
Τμήμα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος
Τμήμα Επιθεώρησης Ενέργειας
Συντονιστικό Γραφείο Αντιμετώπισης Περιβαλλοντικών Ζημιών
2. Υπουργείο Πολιτισμού
3. Υφυπουργείο Αθλητισμού
4. Αρχαιολογία
5. Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο
6. Εθνική Αρχή Διαφάνειας
7.Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων
8. ΥΠΕΝ
Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής
Γενική Διεύθυνση Υδάτων
9. Δασαρχείο Αμαλιάδας
10. Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου
Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας
11. Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας
12. Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας & Ιουνίου
13. Δήμος Ήλιδας
Δήμαρχος
ΥΔΟΜ & Αρμόδιες υπηρεσίες
14. Εισαγγελέας Περιβάλλοντος
15.ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
16. Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
17. ΕυρωπαϊκήΕισαγγελίαEuropean Public Prosecutor’s Office (ΕΕpο)
18. ΚΕΔΕ
19.ΓΟΕΒ
20. Αστυνομικό Τμήμα Ήλιδας
21. Δήμος Ζαχάρως
22. Δήμος Πύργου
23. Δήμος Αρχαίας Ολυμπίας
24. Δήμος Ανδραβίδας – Κυλλήνης
25. Δήμος Πηνειού
26. Δήμος Ανδρίτσαινας
27. Δήμος Πατρέων
28.Βουλευτές νομού Ηλείας
κα. Διονυσία Αυγερινοπούλου
κ. Ανδρέας Νικολακόπουλος
κ. Δημήτριος Αβραμόπουλος
κ. Κατρίνης Μιχάλης
κ. Διονύσιος-Χαράλαμπος Καλαματιανός
29. Σύλλογος Λίμνης Πηνειού Ηλιδας
30. Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία
31. Ελληνική Ορνιθολογική Ομοσπονδία (Ε.Ο.Ο)
32. Ελληνικό Κέντρο Δακτυλίωσης Πουλιών (ΕΚΠΔ)
33. Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής
34. Δικηγόρο κ. Τρύφωνα Κόλλια
25. Ελληνικη Ολυμπιακή Επιτροπή
28.Σύλλογος Ελλήνων Ολυμπιονικών
29.Ένωση Συμμετασχόντων σε Ολυμπιακούς Αγώνες (ΕΣΟΑ)
30. Διεθνές Κέντρο Ολυμπιακής Εκεχειρίας
31.ΜΜΕ
32. GREENPEACE
33. Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ)
34. Κόμματα κοινοβουλίου
35. Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού
36. ΑΝΙΜΑ – Σύλλογος Προστασίας & Περίθαλψης Άγριας Ζωής
37. Ομοσπονδία Μελισσοκομικών Συλλόγων Ελλάδος
38. Κέντρο Μελισσοκομίας Δυτικής Πελοποννήσου και Ιονίων Νήσων
39. Μελισσοκομικός Συνεταιρισμός Πατρών
40. Αγροτικοι, Γεωργικοι & Κτηνοτροφικοι Συναιτερισμοι Ηλειας
41. Mediterranean Wetlands Initiative (MedWet)
42. WWF Ελλάς
43. Ελληνικό Δίκτυο «Φίλοι της Φύσης»
44. Σύλλογος «Τουλίπα Γουλιμή»
45. Γ’ Κυνηγετική Ομοσπονδία Πελοποννήσου
46. Κυνηγετική Συνομοσπονδία Ελλάδος
47. iSea
48. Συμμαχία για την Άγρια Ζωή
49. Συνήγορος του Πολίτη
50. Ελληνική Αστυνομία, Εσωτερικών Υποθέσεων
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Το 2021 η Ένωση Ενεργειακών Κοινοτήτων Αγρινίου, αποτελούμενη κατά κύριο λόγο από το Δήμο Αγρινίου και άλλες δημοτικές υπηρεσίες, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τις παραλίμνιες εκτάσεις της λίμνης (φράγματος) Πηνειού Ηλείας για να εγκαταστήσει φωτοβολταϊκά.
Οι εκτάσεις αυτές μέχρι και σήμερα χρησιμοποιούνται για καλλιέργειες, βόσκηση ζώων και μελισσοκομία. Αρμόδιος φορέας διαχείρισης των εκτάσεων αυτών ήταν και είναι ο ΓΟΕΒ Αλφειού – Πηνειού από το 1983.
Η αρχική πρόβλεψη ήταν για φωτοβολαταϊκό πάρκο μέγιστης ισχύος 180 MW σε μία έκταση 3000 στρεμμάτων περίπου, αποτελούμενη από 1080 μικρότερα πάρκα των 15 στρεμμάτων το καθένα. Ωστόσο μέλη της αντιπολίτευσης του ΔΣ Δήμου Ήλιδας με επικεφαλής τον κο Χ. Χριστοδουλόπουλο, προσέφυγαν στα ελληνικά δικαστήρια καταθέτωντας μήνυση κατά του προέδρου του ΓΟΕΒ κατηγορώντας τον ότι δεν υπήρχαν χρήσεις γης που να προβλέπουν την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών.
Το Δημοτικό συμβούλιο το 2022 δήλωσε ΟΧΙ στην εγκατάσταση του φωτοβολταικού πάρκου στην παραλίμνια έκταση της λίμνης Πηνειού.
Ο Σύλλογος Λίμνης Πηνειού έδωσε δυναμικό παρόν και εξέφρασε το ΟΧΙ της τοπικής κοινωνίας στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάρκων στο παραλίμνιο κομμάτι της λίμνης.
Τον Φεβρουάριο του 2022 ο αρχηγός του κόμματος «Ελληνική Λύση» Κυρ. Βελόπουλος υπέβαλε ερώτηση στη Βουλή με θέμα «Αντιδράσεις κατά της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πάρκων στη Λίμνη Πηνειού» και έλαβε απάντηση από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας ότι οι Ενεργειακές Κοινότητες που αιτήθηκαν τη γνωμοδότηση της υπηρεσίας είναι όλες εταιρείες που εδρεύουν στην περιοχή και έχουν μέλη τουλάχιστον 180 άτομα από την ευρύτερη περιοχή. Στο δε έγγραφο της υπηρεσίας αναφέρονται τα ονόματα των 37 ενεργειακών κοινοτήτων ήτοι Βελανίδι, Αυγή, Βάλμη, Κεραμιδιά, Κέντρο, Ήλιδα, Αγία Αννά, Venti, Άκτιο, Γεράκι, Γλαύκη, Δαναός, Διώνη, Βεργίνα, Δωρίδα, Έρις, Ηγιάς, Ηιόνη, Θόη, Καλυβάκια, Καλυψώ, Κάμπος, Κίρρα, Κόροιβος, Κορυφή, Λάττα, Μελίτη, Νησάκι, Ξενιές, Οινόη, Πασιθέα, Περιστέρι, Πέτας, Πόρτες, Σαράντα Μερίδες, Σέμελη.
Η πλειονότητα των κοινοτήτων αυτών φέρουν τα ονόματα των χωριών τα οποία βρίσκοντα πέριξ της λίμνης, θέλοντας να υποστηρίξουν το «κατασκευασμένο» επιχείρημα της εντοπιότητας.
Ωστόσο στον ανοιχτό ιστότοπο «ΓΕΜΗ δημοσιότητα» φαίνεται ότι οι τριανταεπτά (37) αυτές Κοινότητες έχουν κοντινή ημερομηνία σύστασης (11/2021 ή 12/2021), ίδια έδρα (Κωστή Παλαμά 20 στο Αγρίνιο), έχουν τον ίδιο λογιστή και ελέγχονται όλες από την ίδια εταιρεία ορκωτών λογιστών. Αναλύοντας κανείς της σύσταση και τα μέλη από τα οποία αποτελούνται οι κοινότητες αυτές δεν διακρίνει εύκολα κανέναν πολίτη από τα χωριά που χρησιμοποιούνται τα ονόματά τους. Σε επικοινωνία που είχαμε με τους Προέδρους των τοπικών Κοινοτήτων δεν γνώριζαν καν την ύπαρξη τους.
Τον Μάϊο του 2025 ψηφίζεται τροπολογία στη Βουλή όπου πλέον επιτρέπεται α) να τοποθετούνται ΑΠΕ σε εκτάσεις του ΓΟΕΒ και β) οι ενεργειακές κοινότητες να δρουν εντός της ίδια Περιφέρειας και όχι εκεί που δηλώνεται η έδρα του όπως οριζόταν αρχικά, έτσι ανοίγει ο δρόμος για να υλοποιηθούν τα σχέδια των προαναφερόμενων Ενεργειακών Κοινοτήτων.
Στις 14/09/2025 πραγματοποιήθηκε μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην Αυγή Πηνείας κατά της τοποθέτησης φωτοβολταϊκών πάρκων στη Λίμνη Πηνειού. Πλήθος κόσμου, επιστημόνων, τοπικών φορέων, αγροτών, επαγγελματιών διατρανώνουν ένα δυναμικό ΟΧΙ.
Κατόπιν έρευνας, εντοπίστηκε ότι η λίμνη Πηνειού αποτελεί ταμιευτήρα πόσιμου νερού και προστατεύεται όπως ορίζεται από τη 2η ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΛΕΚΑΝΩΝ ΑΠΟΡΡΟΗΣ ΠΟΤΑΜΩΝ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ (EL02) το οποίο επικυρώθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας μέσω του ΦΕΚ 85_Α_2024, υλοποιώντας τη δέσμευση της χώρας ως προς την κοινοτική οδηγία 2000/60/ΕΚ της 23ης Οκτωβρίου 2000, για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων. Στη γεωπύλη του ΥΠΕΚΑ δηλώνεται ως «προστατευμένη περιοχή» με διακεκομμένη γραμμή.
Επίσης βάσει της σύμβασης Ramsar την οποία έχει κυρώσει και ακολουθεί η χώρα μας η Λίμνη Πηνειού αποτελεί defacto υγρότοπο και είναι εγγεγραμμένη από το Ελληνικό Κέντρο Βιότοπων – Υγρότοπων (ΕΚΒΥ) με κωδικό GR233242000.
Στις όχθες της λίμνης Πηνειού βρίσκουν καταφύγιο τουλάχιστον 15 ζεύγη αργυροπελεκάνων (Pelecanus crispus), τα οποία θεωρούνται ένα από τα σπανιότερα είδη πουλιών και προστατεύονται από διεθνείς συνθήκες όπως η Συμφωνία για τη Διατήρηση των Αφρικανο-Ευρασιατικών Αποδημητικών Υδρόβιων πτηνών (AEWA) και από την ελληνική νομοθεσία, η οποία απαγορεύει το κυνήγι του και την ενόχλησή του στους τόπους αναπαραγωγής βάσει της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 79/409 (περί της διατηρήσεως των αγρίων πτηνών), όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία 2009/147/Ε.
Το άρθρο 967 του Αστικού Κώδικα αναγνωρίζει τις παρόχθιες ζώνες ως κοινόχρηστα πράγματα του Δημοσίου.
Αναφορικά με τις παραλίμνιες περιοχές, η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου έχει καθοριστικό ρόλο στην εφαρμογή των κανόνων για την προστασία αυτών των περιοχών, διασφαλίζοντας ότι οι χρήσεις γης είναι σύμφωνες με τις απαιτήσεις της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το περιβάλλον.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω παρακαλούμε όπως διερευνήσετε αρμοδίως και μας γνωρίσετε τα ακόλουθα:
- Είναι νόμιμες οι σχετικές συμβάσεις που έχει συνάψει ο ΓΟΕΒ με τις ενεργειακές κοινότητες για την τοποθέτηση των φωτοβολταϊκών;
- Η απαλλοτρίωση έχει συντελεστεί; Έχει εκδοθεί απόφαση απαλλοτρίωσης; Έχει δημοσιευθεί στο ΦΕΚ; Εχουν πραγματοποιηθεί / ολοκληρωθεί οι αποζημιώσεις στους δικαιούχους;
- Έχει καταχωρηθεί στο Κτηματολόγιο ή στο Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο; Έχει γίνει ταυτοποίηση του ακινήτου με ΚΑΕΚ;
- Έχει συνταχθεί τεχνικός φάκελος και τοπογραφικό με συντεταγμένες καθώς και με τα όρια της απαλλοτρίωσης και τις ζώνες προστασίας στην Εφορεία Αρχαιοτήτων και στην Διεύθυνση Τοπογραφήσεων του Υπουργείου Πολιτισμού ή/και στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου;
- Έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες και εκθέσεις αυτοψίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΥΠΠΟ, Δασαρχείο, Περιφέρεια, Κτηματική Υπηρεσία, ΥΔΟΜ, Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ΥΠΕΝ).
- Η Κτηματική Υπηρεσία έχει προβεί σε αυτοψίες προκειμένου να διασφαλίσει: α) την προστασία των παραλίμνιων περιοχών, β) ότι η δημόσια γη χρησιμοποιείται νόμιμα γ) ότι δεν καταπατείται και δεν υποβαθμίζεται περιβαλλοντικά;
- Η Κτηματική Υπηρεσία έχει εξετάσει εάν οι αν υφιστάμενες παραχωρήσεις είναι νόμιμες και συμβατές με την περιβαλλοντική νομοθεσία;
- Η Αρχαιολογική Υπηρεσία πως επιτρέπει να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκοί σταθμοί στην περιοχή της αρχαίας Ηλειακής Πύλου;
Έχει γίνει Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση που να αξιολογεί την επίδραση στο οικοσύστημα;
Έχει γνωμοδοτήσει το Υπουργείο Πολιτισμού για αρχαιολογικές ζώνες γύρω από τη λίμνη;
- Η Αρχαιολογική Υπηρεσία πως επιτρέπει να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκοί σταθμοί δεδομένου ότι υφίστανται τόσο σημαντικές ενδείξεις για την ύπαρξη αρχαίων; Πως αφού δεν έχει κατατεθεί ειδική μελέτη αποκατάστασης του τοπίου; Πως θα μπορούν οι πολίτες να επισκέπτονται τους αρχαιολογικούς χώρους εάν βρεθούν αρχαία;
Πως δίνει την έγκρισή της αφού δεν γνωρίζει εάν υπάρχει πλάνο – μελέτη αποξήλωσης, ασφαλούς απομάκρυνσης, αποκατάστασης της αυτόχθονης βλάστησης και της εν γένει επαναφοράς των πραγμάτων στην πρότερα κατάσταση;
Τι εγγυήσεις έχει ζητήσει; Τι εγγυήσεις έχουν καταθέσει; Έχει γίνει αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης; Πως θα γίνει η αποκατάσταση; Σε τι χρόνο; Με τι προθεσμία; Έχει εξασφαλιστεί η φερεγγυότητα των «επενδυτών»;
Πως γίνεται στο αγροτεμάχιο 7.1 στη θέση Μπαρδάδες να υπάρχουν πυκνές και σημαντικές ενδείξεις για την ύπαρξη αρχαίων που χρονολογούνται από προϊστορική ως τη μεταβυζαντινή εποχή και ακριβώς δίπλα να μην υπάρχουν;
- Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει λάβει μέτρα για την προστασία της λίμνης;
- Υπάρχει απόφαση Ειδικής Γραμματείας Υδάτων (ΥΠΕΝ) ότι η εγκατάσταση δεν παραβιάζει το Σχέδιο Διαχείρισης ΛΑΠ;
- Ελέγχθηκε η συμβατότητα με την Οδηγία 92/43/ΕΟΚ (Natura 2000), αν η περιοχή εμπίπτει σε ΖΕΠ ή ΕΖΔ;
- Το Δασαρχείο Αμαλιάδας γνωρίζει ποιος διαχειρίζεται τις εκτάσεις, δεν μας διευκρινίζει όμως εάν οι συγκριμένες εκτάσεις είναι δασικές ή όχι (βλ. σχετική επιστολή με αριθμ. πρωτ. 16142/1-2-2022). Παρακαλούμε όπως το εξετάσετε.
- Η κάθε ενεργειακή Κοινότητα σκοπεύει να τοποθετήσει μικρά φωτοβολταϊκά πάρκα, η κάθε μία ακριβώς δίπλα από την άλλη. Οπότε δεν είναι 37 φωτοβολταϊκά πάρκα, αλλά ένα μεγάλο ενιαίο πάρκο. Ποιος φορέας είναι αρμόδιος να προβεί σε έλεγχο για το τι έγγραφα και μελέτες χρειάζονται. Κανένας φορέας δεν διαπίστωσε ότι πρόκειται για μία ενιαία τοποθέτηση αφού όλες οι εκτάσεις συνορεύουν;
- Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση με το σχετικό έγγραφο της δεν διευκρινίζει εάν απαιτείται ή όχι Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Εάν απαιτείται σε ποια υπηρεσία πρέπει να κατατεθεί και ποιος φορέας είναι αρμόδιος να προβεί σε έλεγχο.
- Με ποιες διατάξεις τα συγκεκριμένα έργα απαλλάσσονται από περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις; (αριθμ. Πρωτ. 56/2-2-2022 ΓΟΕΒ).
- Με ποιο τρόπο έχει προβλεφθεί η ορθή αξιοποίηση της ευρύτερης περιοχής δεδομένου ότι δεν έχει κατατεθεί μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και μελέτη αξιοποίησης. (αριθμ. Πρωτ. 56/2-2-2022 ΓΟΕΒ).
- Πως δηλώνει ο ΓΟΕΒ (αριθμ. Πρωτ. 56/2-2-2022 ΓΟΕΒ) ότι έχει εξασφαλιστεί η βούληση των κτηνοτρόφων και ότι δεν θίγονται τα συμφέροντα τους αφού ουδέποτε ενημερώθηκαν ούτε οι κτηνοτρόφοι, ούτε οι γεωργοί, ούτε οι αγρότες, ούτε οι μελισσοκόμοι. Άλλωστε οι Ενεργειακές Κοινότητες έχουν έδρα στο Αγρίνιο και δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με την περιοχή. Υπάρχουν διαθέσιμα τα στοιχεία τους στο ΓΕΜΗ. Αυτό μάλιστα επιβεβαιώνεται και με το από 21.2.2022 έγγραφο του Δημάρχου Γ. Λυμπέρη με αριθμό πρωτ. 3884.
- Ο ΓΟΕΒ έχει ποτέ ελεγχθεί από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές για το εάν διασφαλίζει τα συμφέροντα της λίμνης, εάν φροντίζει να υπηρετεί τους ιδρυτικούς του σκοπούς και γενικά εάν προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την προστασία της λίμνης και την εξασφάλιση ότι δεν «παρεμποδίζεται» το νερό να «πηγαίνει» στην λίμνη για να γεμίζει νερό ή μήπως τα ποτάμια και οι ταμιευτήρες σκορπάνε το νερό προς «άγνωστες» κατευθύνσεις….; Δεν υπάρχει κανένας έλεγχος και θα ερημοποιηθεί η λίμνη!
- Ο ΓΟΕΒ προβαίνει στην ορθή διαχείριση των συλλογικών εγγειοβελτιωτικών έργων και στους λοιπούς ιδρυτικούς σκοπούς του;
- Έχει εφαρμόσει ποτέ ο ΓΟΕΒ προγράμματα εξοικονόμησης νερού και ενίσχυσης της γεωργικής παραγωγής;
- Η Περιφέρεια με ποια έργα διασφαλίζει τη βιωσιμότητα της λίμνης και σε τι ενέργειες έχει προβεί; Διενεργεί αυτοψίες προκειμένου να διαπιστώσει «που παει το νερό»;
- Η Περιφέρεια έχει συγκεκριμένες υποχρεώσεις σύμφωνα με την παρακάτω νομοθεσία:
-Νόμος 1739/1987 «Διαχείριση των υδατικών πόρων και άλλες διατάξεις»
-Νόμος 3199/2003 «Προστασία και διαχείριση των υδάτων».
Α) Αυτός ο νόμος προσαρμόζει την Ελλάδα στην Οδηγία‑Πλαίσιο για τα Ύδατα της ΕΕ (ΟΠΥ, 2000/60/ΕΚ).
Β) Προβλέπει τη σύνταξη Σχεδίων Διαχείρισης για τις λεκάνες απορροής ποταμών, προγράμματα μέτρων, παρακολούθηση της ποιότητας των υδάτων.
Γ) Δημόσια διαβούλευση: το κοινό και οι αρμόδιοι φορείς έχουν δικαίωμα να ενημερωθούν και να υποβάλουν παρατηρήσεις για τα προσχέδια διαχείρισης.
-ΠΔ 51/2007 (ΦΕΚ 54/Α’ 8.3.2007) — «Καθορισμός μέτρων και διαδικασιών για την ολοκληρωμένη προστασία και διαχείριση των υδάτων» σε συμμόρφωση με την Οδηγία 2000/60/ΕΚ.
-Νόμος 5106/2024 (ΦΕΚ 63/Α’ 1.5.2024) — Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, σε τομείς όπως η διαχείριση υδάτων κ.ά.
- Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει προβεί σε παρακολούθηση της ποιότητας και της ποσότητας των υδάτων με μετρήσεις, ελέγχους, προειδοποιητικές καταστάσεις ή παρεμβάσεις όταν διαπιστώνονται προβλήματα;
- Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει προβεί σε διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους και σε δημόσια ενημέρωση, λήψη γνώμης και παρατηρήσεων από πολίτες, τοπικές κοινότητες, φορείς πριν την έγκριση σχεδίων;
- Τι ενέργειες έχουν γίνει από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και το ΥΠΕΝ σχετικά με την υλοποίηση της Απόφασης με αριθμό ΥΠΕΝ/ΔΧΩΡΣ/118376/1419 «Έγκριση Αναθεώρησης του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και Περιβαλλοντική Έγκριση αυτού» (ΦΕΚ 845/24-12-2020)
- Εάν ερημοποιηθεί η λίμνη ποιος έχει την ευθύνη, αφού τα νερά από τους παραπόταμους χάνονται γιατί οι είσοδοι προς τη λίμνη είναι μπαζωμένοι; Ποιος ελέγχει; Οι κάτοικοι καταγγέλλουν ότι μπουλντόζες κάνουν έργα, εκσκαφές, μπαζώματα κλπ, χωρίς καμία άδεια.
- Μήπως η ερημοποίηση της «βοηθά» την τοποθέτηση περισσότερων φωτοβολταϊκών και τη πλήρη διάλυση του πρωτογενούς τομέα της περιοχής;
Παρακαλούμε οι εισαγγελικές αρχές και το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Περιβάλλοντος, να προβούν τόσο σε έλεγχο μη νόμιμων ενεργειών που έχουν πραγματοποιηθεί όσο και σε παράλειψη οφειλόμενων ενεργειών από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Τέλος, σας υπενθυμίζουμε το καθεστώς προστασίας της λίμνης Πηνειού για τις δικές σας κατεπείγουσες ενέργειες και την άμεση προστασίας της:
1. Συνθήκη Ραμσάρ (1971, Ν.Δ. 191/1974)
Προστατεύει διεθνώς σημαντικούς υγροτόπους.
Οποιαδήποτε αλλοίωση του οικοσυστήματος (π.χ. εγκατάσταση φωτοβολταϊκών) συνιστά παράβαση διεθνών υποχρεώσεων της χώρας.
2. Οδηγία 2000/60/ΕΚ (Water Framework Directive)
Η λίμνη είναι ταμιευτήρας πόσιμου νερού, υπάγεται σε αυστηρή προστασία.
Οποιαδήποτε αλλαγή στη χρήση γης που επηρεάζει την ποιότητα ή ποσότητα του νερού πρέπει να αξιολογηθεί με Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
3. ΛΑΠ (Λεκανή Απορροής Ποταμού)
Έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί με ΦΕΚ 85_Α_2024, υλοποιώντας τη δέσμευση της χώρας ως προς την κοινοτική οδηγία 2000/60/ΕΚ της 23ης Οκτωβρίου 2000
Αυτό σημαίνει ότι έχουν οριστεί συγκεκριμένες χρήσεις γης και επιτρεπτές παρεμβάσεις γύρω από τον ταμιευτήρα.
Το θεσμικό πλαίσιο απαγορεύει παρεμβάσεις όπως τα φωτοβολταϊκά μέσα ή πλησίον του ταμιευτήρα.
Αμαλιάδα 23/9/2025
Με εκτίμηση,
Για την Ένωση Πολιτων Κεραμιδιάς Ηλείας
Ελένη Μπουσδούκου
Γιώργος Γκρίλας
Θοδωρής Αποστολόπουλος
Συνημμένα:
- Έγγραφο με αριθμό πρωτ. 56/2-2-2022 ΓΟΕΒ
- Έγγραφο με αριθμό πρωτ. πρωτ. 16142/1-2-2022 Δασαρχείου Αμαλιάδας
- Έγγραφο με αριθμό πρωτ. 28480/22-2-2022 Αποκεντρωμένης Διοίκησης
- Έγγραφο με αριθμό ΠΔΕ/ΓΠ/38778/647 Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας
- Έγγραφο με ημερομηνία 1/2/2022 Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (Τμήμα Φυτικής Ζωικής Παραγωγής & Υλοποίησης ΠΑΑ ΠΕΧΩΠ)
- Πρακτικό Επιτροπής ΠΕΧΩΠ Ηλείας με αριθμό 111/17-9-2021
- Έγγραφο με ημερομηνία 1/2/2022 Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (τμήμα Πολιτικής Γης)
- Έγγραφο με αριθμό πρωτ. 14748/31-1-2022 Αποκεντρωμένης Διοίκησης (σχ.14659)
- Έγγραφο με αριθμό πρωτ. 16042/4-2-2022 Αποκεντρωμένης Διοίκησης
- Έγγραφο με αριθμό πρωτ. 33423/31-1-2022 Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηλείας
- Έγγραφο με αριθμό πρωτ. 3884/21-2-2022 Δήμου Ήλιδας
- Απόφαση 13/2022 ΔΣ Ήλιδας
- Έγγραφο με αριθμό πρωτ. 27990/16-2-2023 Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηλείας (ΑΔΑ ΨΗΥΑ4653Π4-Β08)