Φρένο στη φοροδιαφυγή στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

 

 

Δραστικό φρένο σε μία ακόμα παρατυπία και ουσιαστικά εξαπάτηση του Κράτους σε ότι αφορά την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων επιχειρεί να  βάλει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Τα έσοδα που χάνονται για το Ελληνικό κράτος από την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι υπέρογκα, ενώ παράλληλα θυμίζουμε πως το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών είναι αυτοκίνητα χωρίς καταγεγραμμένο το ιστορικό τους και κατά προέκταση αμφιβόλου ποιότητας.

Πολλές φορές, συνήθως αυτά τα αυτοκίνητα τοποθετούνται σε μάντρες αυτοκινήτων, αφού γυριστούν τα κοντέρ τους, από τα εκατοντάδων χιλιάδων χιλιομέτρων, σε μόλις λίγες χιλιάδες.

Σε μια προσπάθεια λοιπόν, περιορισμού των καταστρατηγήσεων που έχουν παρατηρηθεί στις περιπτώσεις απόκτησης κοινοτικών οχημάτων, που εισέρχονται στη χώρα μας για να εκτελωνισθούν και να ταξινομηθούν, υποβάλλοντας την σχετική δήλωση άφιξης του οχήματος (ΔΑΟ) σε διαφορετικό χρόνο από το χρόνο εισόδου στη χώρα μας, η ΑΑΔΕ υπέβαλε σχέδιο διατάξεων τροποποίησης του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, για τον τόπο και τον χρόνο υποβολής της Δήλωσης Άφιξης Οχήματος καθώς και τις κυρώσεις που επιφέρει η μη υποβολή της ως άνω δήλωσης.

Σήμερα, σε ορισμένες περιπτώσεις, κάποιοι έμποροι με την έντεχνη μετάθεση του χρόνου υποβολής της ΔΑΟ (εκφόρτωση των αυτοκινήτων σε μη δηλωθείσες εγκαταστάσεις και μεταγενέστερη έκδοση φορτωτικών εγγράφων), μεταθέτουν το χρόνο καταβολής των επιβαρύνσεων προς τα Τελωνεία, μέχρι την ανεύρεση κάποιου καλόπιστου πελάτη στο όνομα του οποίου εκτελωνίζουν το όχημα, αποκρύπτοντας την φορολογητέα ύλη και ο οποίος πολλές φορές βρισκόταν να λογοδοτεί στις αρμόδιες τελωνειακές αρχές.

Με τις νέες διατάξεις προβλέπεται:

  • Η ηλεκτρονική και εξ΄ αποστάσεως υποβολή της ΔΑΟ, για όλα τα οχήματα, καινούργια και μεταχειρισμένα, ανεξάρτητα από τον τρόπο μεταφοράς τους, αμέσως κατά την άφιξή τους στη χώρα, στο πλησιέστερο στην είσοδο τελωνείο και όχι στον πρώτο τόπο εκφόρτωσης, όπως προβλέπεται σήμερα για τα αυτοκίνητα που μεταφέρονται έμφορτα.
  • Ειδικά στις περιπτώσεις έμφορτης μεταφοράς, παρέχεται η δυνατότητα υποβολής της δήλωσης, εκτός από το πρόσωπο που πραγματοποιεί την είσοδο και από άλλα πρόσωπα που είναι υπόχρεα της δήλωσης, όπως οι ιδιοκτήτες των οχημάτων, οι παραλήπτες και οι νόμιμοι αντιπρόσωποί τους.
  • Ορίζεται υποχρέωση καθορισμού στη ΔΑΟ της αναγκαίας προθεσμίας για τη μεταφορά των οχημάτων στον δηλωθέντα πρώτο τόπο προορισμού, δηλαδή τον πρώτο τόπο εκφόρτωσης για οχήματα που μεταφέρονται έμφορτα.
  • Διπλασιάζεται το πρόστιμο για τις περιπτώσεις μη έγκαιρης υποβολής της δήλωσης των οχημάτων κατά την άφιξή τους στη χώρα, προκειμένου να διασφαλίζεται η συμμόρφωση με τις οριζόμενες διαδικασίες.

Με τις ανωτέρω ενέργειες ουσιαστικά διασφαλίζεται η καλύτερη παρακολούθηση της διακίνησης όλων των οχημάτων από την άφιξή τους στη χώρα και παράλληλα απλοποιείται πλέον η όλη διαδικασία, αφού εκτός των παραπάνω, η προθεσμία που δίνεται από την είσοδο του οχήματος μέχρι να εκτελωνιστεί είναι μόνο ένα 15νθήμερο.

Οι ελεγκτικές τελωνειακές αρχές της Χώρας και ειδικά οι Κινητές Ομάδες Ελέγχου των Τελωνείων, με βάση το ως άνω θεσμικό πλαίσιο, θα έχουν την δυνατότητα να προβαίνουν σε αποτελεσματικότερους ελέγχους, σε πραγματικό χρόνο, κατά την διακίνηση των οχημάτων και να καταστέλλουν ριζικά, φαινόμενα φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου.

Όλα τα παραπάνω αναμένεται να εφαρμοστούν από το Υπουργείο Οικονομικών άμεσα.