Η Ελλάδα εξακολουθεί να εμφανίζει χαμηλή συμμόρφωση στα μέτρα οδικής προστασίας και ειδικά στο θέμα της ζώνης, με αποτέλεσμα να καταγράφεται υψηλή θνησιμότητα στους οδηγούς και τους επιβάτες.
Η συνολική χρήση ζώνης ασφαλείας στη χώρα δεν ξεπερνά το 54%, ενώ στα πίσω καθίσματα περιορίζεται σε μόλις 21%. Παράλληλα, το 75% των οδηγών δικύκλων δηλώνει ότι φορά κράνος, ωστόσο οι συνεπιβάτες ακολουθούν σε πολύ μικρότερο ποσοστό, μόλις 46%, γεγονός που αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο τραυματισμού.
Η έρευνα βασίστηκε σε παρατηρήσεις από περισσότερα από 16.000 οχήματα, με σκοπό να αποτυπωθούν τα πραγματικά πρότυπα συμπεριφοράς στους ελληνικούς δρόμους.
Ένα ακόμη ανησυχητικό δεδομένο αφορά τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η οποία αγγίζει το 13% και παρουσιάζει αυξητική τάση, ειδικά στους οδηγούς που ταξιδεύουν μόνοι.
Η κατάσταση αυτή γίνεται ακόμη πιο κρίσιμη, αν ληφθεί υπόψη ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε θανάτους μοτοσικλετιστών.
Οι αριθμοί αυτοί δεν περιορίζονται σε στατιστικές, αλλά αντανακλούν ανθρώπινες απώλειες και οικογένειες που βυθίζονται στο πένθος.
Αξίζει να επισημανθεί ότι τα τροχαία δυστυχήματα παραμένουν η πρώτη αιτία θανάτου για παιδιά και νέους ηλικίας 5 έως 29 ετών, ενώ αποτελούν και μία από τις κυριότερες αιτίες πρόωρου θανάτου στη χώρα.
Η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, απηύθυνε κάλεσμα προς την πολιτεία, τις τοπικές αρχές, την εκπαιδευτική κοινότητα, τις επιχειρήσεις και την κοινωνία των πολιτών να συνεργαστούν για ένα ενιαίο εθνικό σχέδιο δράσης.
Σύμφωνα με την ίδια, το σχέδιο αυτό οφείλει να περιλαμβάνει ενισχυμένους ελέγχους, αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών, σεβασμό στις τοπικές ιδιαιτερότητες και στοχευμένες συνεργασίες με δήμους και επιχειρήσεις.
«Απαιτείται συστηματική παρακολούθηση, αξιολόγηση και δημοσίευση δεικτών οδικής ασφάλειας, ώστε να προκύπτουν πολύτιμα συμπεράσματα», υπογράμμισε χαρακτηριστικά η κ. Δανέλλη-Μυλωνά.