ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΡΙΝΗΣ: ‘’Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να αντιμετωπίσει τα κενά των μαθητών λόγω της εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας και να εφαρμόσει αξιοκρατικές διαδικασίες στον εκπαιδευτικό κλάδο’’

 

 

 

Ερώτηση κατέθεσε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Κινήματος Αλλαγής κ. Μιχάλης Κατρίνης μαζί με άλλους βουλευτές, επαναφέροντας το θέμα των μαθησιακών κενών που έχει δημιουργήσει η εξ’ αποστάσεως διδασκαλία την περίοδο της πανδημίας και απασχολεί γονείς, μαθητές αλλά και εκπαιδευτικούς. Στο αντικειμενικό αυτό πρόβλημα έρχεται να προστεθεί η διατήρηση στις κορυφαίες θέσεις της ιεραρχίας του κλάδου Διευθυντών Εκπαίδευσης που επελέγησαν με αμφίβολης νομιμοποίησης διαδικασίες.

Επισημαίνεται ότι το Υπουργείο Παιδείας φέρει ευθύνη για τη συγκέντρωση και την αξιολόγηση των κενών στην ύλη, τον βαθμό κατανόησής της αλλά και για τον ψυχολογικό αντίκτυπο που συνεχίζει να έχει η πανδημία στους μαθητές. Οι δε καθ’ ύλην αρμόδιοι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, Διευθυντές Εκπαίδευσης, Περιφερειακοί Διευθυντές θα έπρεπε ήδη να έχουν καταθέσει τις προτάσεις τους αναφορικά με τα εν λόγω ζητήματα καθώς και το σχεδιασμό τους για την νέα σχολική χρονιά.

Ο ‘’Σχολικός Σύμβουλος’’, που καταργήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση έχει δημιουργήσει ανεπανόρθωτο θεσμικό και λειτουργικό κενό στις σχολικές μονάδες. Η δε παραμονή των επιλεγέντων από την παρούσα Κυβέρνηση Διευθυντών Εκπαίδευσης στις θέσεις τους, αν και πάσχουν συνολικής αποδοχής από το σώμα των εκπαιδευτικών, προκαλεί το κοινό αίσθημα για την αδιαφάνεια και αναξιοκρατία των επιλογών της Κυβέρνησης.

Ο Μιχάλης Κατρίνης και οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής καλούν το αρμόδιο Υπουργείο να απαντήσει στο αν πρόκειται να αντιμετωπίσει τα μαθησιακά κενά εξαιτίας της πανδημικής κρίσης, να ενισχύσει την εξ’ αποστάσεως διδασκαλία, να υποστηρίξει με στρατηγικό σχεδιασμό το εκπαιδευτικό έργο και τις σχολικές μονάδες και να ξεκαθαρίσει επιτέλους τις προθέσεις του για τις διαδικασίες και το χρονοδιάγραμμα επιλογών στελεχών σχολικών μονάδων και Διευθυντών Εκπαίδευσης.

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:

Κυρία Υπουργέ,

Η μακρόχρονη αποχή από τη δια ζώσης διδασκαλία και η υποκατάστασή της σε μεγάλο βαθμό από την εξ αποστάσεως σύγχρονη τηλεκπαίδευση, έχουν δημιουργήσει μεταξύ άλλων μαθησιακά κενά στον μαθητικό πληθυσμό της χώρας. Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας οφείλει να συγκεντρώσει δεδομένα από τις σχολικές μονάδες για:

  • το εύρος αυτών των κενών,
  • τον βαθμό κατανόησης της διδαχθείσης ύλης και
  • τις κοινωνικές και ψυχολογικές συνέπειες που είχε και έχει η πανδημία στους μαθητές.

Συγχρόνως, ΙΕΠ και Διοίκηση της εκπαίδευσης (Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, Διευθυντές Εκπαίδευσης, Περιφερειακοί Διευθυντές) θα έπρεπε ήδη να έχουν καταθέσει τις προτάσεις τους για την αντιμετώπιση των μαθησιακών κενών για την τρέχουσα σχολική χρονιά, αλλά και για τη νέα 2021-2022.

Την περίοδο αυτή, είναι λογικό ότι τόσο οι σχολικές μονάδες όσο και οι εκπαιδευτικοί θα χρειασθούν υποστήριξη για την ολοκλήρωση του τρέχοντος σχολικού έτους, αλλά και του νέου 2021-2022.

Η κατάργηση του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου, από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το 2018, έχει δημιουργήσει θεσμικό κενό εποπτείας, καθοδήγησης, υποστήριξης και επίλυσης κρίσεων στις σχολικές μονάδες.

Παράλληλα, η τοποθέτηση/διορισμός κομματικών Διευθυντών Εκπαίδευσης από την Κυβέρνηση της ΝΔ και τη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για το έτος 2020-2021, αλλά και η φημολογούμενη παράταση της θητείας τους και για το νέο σχολικό έτος 2021-2022, αναδεικνύει την αδυναμία της κυβέρνησης να αντιληφθεί ότι η αντιμετώπιση της εκπαίδευσης, αλλά και της πανδημίας, δεν μπορεί να είναι στενά κομματική υπόθεση.

Η αμφισβήτηση από το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου των κομματικά διορισμένων Διευθυντών Εκπαίδευσης, δεν δημιουργεί το απαραίτητο κλίμα αποδοχής και συναίνεσης για την απαιτούμενη συνεργασία στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της πανδημίας. Οι ελάχιστες εξαιρέσεις, για άλλη μια φορά, απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

Η επιμονή της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας να επιβάλει αιρετούς, που «εκλέχτηκαν» με τη συμμετοχή του 5% του σώματος των εκπαιδευτικών, εκτός από ηθικό θέμα, δημιουργεί αντικειμενικά και ζητήματα νομιμότητας. Η δε προσπάθεια κάλυψης των κενών θέσεων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια από διορισμένους εκπαιδευτικούς αποτελεί πρωτοφανές γεγονός για την περίοδο της μεταπολίτευσης, αφού όλα τα μέλη του θα είναι διορισμένα.

Η δε σύγκρουση της Υπουργού Παιδείας, όχι μόνο με την ηγεσία των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, αλλά πλέον με τη βούληση του συνόλου του εκπαιδευτικού κόσμου, δεν οδηγεί σε κλίμα ομοψυχίας, συνεννόησης και συνεργασίας.

Η Κυβέρνηση της ΝΔ αφ’ ενός αθέτησε τις προεκλογικές διακηρύξεις και την προγραμματική δέσμευσή της στη Βουλή, για την ψήφιση νέου νόμου για τα Στελέχη Εκπαίδευσης, ενώ βρισκόμαστε ήδη στον δεύτερο χρόνο, αφ’ ετέρου «βολεύεται» αφήνοντας αναλλοίωτο το πλαίσιο  αναξιοκρατίας, αδιαφάνειας και ήσσονος προσπάθειας που ψήφισε και εφάρμοσε η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.

Χωρίς συνεργατικό κλίμα, χωρίς αξιοκρατικές επιλογές στελεχών εκπαίδευσης ώστε να έχουν την αποδοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας, χωρίς διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων, χωρίς δημοκρατική αντιπροσώπευση του εκπαιδευτικού κόσμου, χωρίς έγκαιρο σχεδιασμό για την μείωση και αναδιάταξη της ύλης, χωρίς κάλυψη των αναγκαίων υλικοτεχνικών υποδομών, δεν μπορούν να ξεπεραστούν οι συνέπειες της πανδημίας.

Ερωτάται η κα Υπουργός:

  1. Υπάρχουν παιδαγωγικά και μαθησιακά δεδομένα στο Υπουργείο Παιδείας για τις συνέπειεςτης πανδημίας στους μαθητές;
  2. Συμμετέχει το Υπουργείο Παιδείας στονΠαγκόσμιο Εκπαιδευτικό Συνασπισμό (Global Education Coalition), μια πρωτοβουλία της UNESCO για να υποστηρίξει τις κυβερνήσεις στην ενίσχυση της εξ αποστάσεως μάθησης και στη διευκόλυνση της επαναλειτουργίας των σχολείων;
  3. Υπάρχουν εισηγήσεις από το ΙΕΠ και τα στελέχη Εκπαίδευσης για τους τρόπους υποστήριξης των εκπαιδευτικών στη λήψη μέτρων διαχείρισης και αντιμετώπισης της υποεκπαίδευσης των μαθητών στην περίοδο της πανδημίας; Θα υπάρξει έγκαιρη ανακοίνωση τους;
  4. Προτίθεται η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να παρατείνει για δεύτερο έτος τη θητεία των κομματικά διορισμένων Διευθυντών Εκπαίδευσης καθώς και των Διευθυντών Σχολικών μονάδων;
  5. Προτίθεται η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να επιλύσει νομοθετικά την επαναπροκήρυξη των διαδικασιών εκλογής αιρετών του κλάδου; Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα των εκλογών των αιρετών όλου του Δημόσιου Τομέα δίνεται μια δεύτερη δυνατότητα για να αποκατασταθεί κλίμα συνεννόησης. Θα το αξιοποιήσετε;
  6. Προτίθεται η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να καταθέσει άμεσα σχέδιο νόμου για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης, ώστε από τον Σεπτέμβριο 2021 που θα βρίσκονται στις θέσεις τους, να αποκατασταθεί η διαφάνεια και η αξιοκρατία και συγχρόνως να βοηθηθούν οι σχολικές μονάδες στην αντιμετώπιση των σύνθετων προβλημάτων που δημιούργησε η πανδημία;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Χαρά Κεφαλίδου

Μιχάλης Κατρίνης