Ο Ανδρέας Θανασούλας από την Ηλεία στην ταινία Λούγκερ

 

 

 

 

Ορεινή Κρήτη, 1958. Η οικογένεια Αγγελιδάκη, μια συνηθισμένη φτωχή εργατική οικογένεια της εποχής, προσπαθεί να ανέλθει κοινωνικά.  Η ενασχόλησή της με το εμπόριο πετρελαίου θα αποτελέσει το εφαλτήριό της για την απόκτηση τεράστιου πλούτου και υπέρμετρης κοινωνικής ανόδου. Ο απότομος πλουτισμός όμως θα επηρεάσει καταλυτικά τα μέλη της οικογένειας.

Ακολουθώντας την οικογένεια Αγγελιδάκη σε βάθος 25 χρόνων, θα ξετυλιχθεί ένα κουβάρι περίπλοκων σχέσεων και λεπτών ισορροπιών, με τη σταδιακή αποξένωσή τους να τους στιγματίζει βαθιά.

Πώς αλήθεια επηρεάζει ο πλούτος τους ανθρώπους;  Μπορούν όλα να αλλάξουν από τη μια στιγμή στην άλλη; Αυτή είναι η υπόθεση της ταινίας Λούγκερ του Κώστα Χαραλάμπους, η οποία προβάλλεται αυτή την περίοδο στου κινηματογράφους, με τον Τάσο Νούσια και τη Στεφανία Γουλιώτη στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Στο φιλμ συμμετέχει και  ο Ηλείος Ανδρέας Θανασούλας, ο οποίος είναι γνώριμος και στους Πατρινούς από τη συμμετοχή του σε θεατρικές παραστάσεις.

Ο ίδος μιλά  για τον ρόλο που υποδύεται και στο πώς ξεκίνησαν όλα.

“Με τον Κώστα Χαραλάμπους γνωριστήκαμε στο κάστινγκ που έκανε για την προηγούμενη ταινία του «Δεμένη κόκκινη κλωστή». Τότε ήμουν με αρκετά παραπανήσια κιλά, αλλά προσπαθούσα να τον πείσω ότι θα τα χάσω για να παίξω έναν αντάρτη. Φυσικά δεν πείστηκε και καλά έκανε. Στη συνέχεια βρεθήκαμε συμφοιτητές στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής στη Φλώρινα, και δέθηκε η φιλία μας αποκτώντας στέρεες βάσεις. Ήταν μαγική εκείνη η εποχή. Κάτι η Φλώρινα, κάτι ο υπεύθυνος του μεταπτυχιακού Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος,  ο οποίος στόχευε προφανώς στην ζύμωση των φοιτητών και των κειμένων μας, κάτι οι ξεχωριστοί συμφοιτητές μας, κάτι τα βραδινά μεθύσια μας, όλα ανήκουν σε μια εποχή αθωότητας που ελπίζω να μην έχει ανεπιστρεπτί περάσει.

Η συγκυρία το έφερε, λίγα χρόνια μετά, να συνδιδάσκουμε με τον Κώστα στο αντίστοιχο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής του ΕΑΠ, αλλά, επίσης, και στο μεταπτυχιακό του πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας, από το οποίο αποφοιτήσαμε.

Στο «Λούγκερ» ήμουν από τις πρώτες επιλογές και είχα επιλογές ρόλων, αλλά έπρεπε να πάω στην Κρήτη για πάνω από δυο μήνες και, ως εκ τούτου, θα έπρεπε να παραιτηθώ από το σχολείο που δούλευα ως αναπληρωτής. Δεν το τόλμησα γιατί θα έχανα την προϋπηρεσία κι έτσι πήρα τον μοναδικό ρόλο του οποίου τα γυρίσματά του θα γίνονταν στην Αττική.

Ο Κώστας αντιμετωπίζει ακόμα και τους μικρούς ρόλους με τη σημασία που τους πρέπει. Μου έλεγε ακόμα και όταν θα στέκεσαι θέλω να είσαι ο εκπρόσωπος μιας εποχής ψευδούς ευμάρειας, μια εποχή που βασιλεύει το λάδωμα, η μίζα. Δεν είναι και τόσο εύκολο. Πώς να «γράψει» επάνω σου κάτι για το οποίο δεν έχεις ιδέα πώς γίνεται, αφού δυσκολεύεσαι να δώσεις και φιλοδώρημα σε σερβιτόρο. Μου είπε πως τα κατάφερα. Αυτό ήρθε ως αποτέλεσμα της σοβαρότητας με την οποία αντιμετωπίζω τον κάθε μικρό ή μεγάλο ρόλο που μου εμπιστεύονται. Πέρασα ατελείωτες ώρες μιλώντας με καπετάνιους για το σύστημα πυρασφάλειας των δεξαμενόπλοιων και τις ασφάλειες των πλοίων και διάβασα πολλά κείμενα και δοκίμια σχετικά με τις ενέργειες, οι οποίες γίνονται για την είσπραξη των ναυτασφαλίσεων μετά από ατύχημα. Όλα αυτά για μια μικρή σκηνή, στην οποία, μέσα στο λιμάνι των φορτηγών της Ελευσίνας, έρχομαι σε αντιπαράθεση με τον πλοιοκτήτη Παύλο Αγγελιδάκη (Τάσο Νούσια) και προσπαθώ, με ελάχιστα λόγια, να προτάξω χωρίς να γίνει κραυγαλέο το προσωπικό μου όφελος, με αντάλλαγμα την υπογραφή μου για την απόδοση  των ασφαλίστρων σε ένα βυθισμένο πλοίο του.

Θεωρώ τον Κώστα Χαραλάμπους μια έμπειρη και δυναμική μορφή του ελληνικού σινεμά και ξέρω ότι θα δούμε εξαιρετικά πράγματα από αυτόν. Ήδη είναι στην προετοιμασία μιας μεγάλης ταινίας από ένα αριστούργημα της ελληνικής πεζογραφίας. Πρόκειται για τον «Καπετάν Μιχάλη» του Νίκου Καζαντζάκη που θα γυρίσει με μια εξαιρετικά ταλαντούχα ομάδα πρωταγωνιστών μέσα στο 2022 ….δυστυχώς στην Κρήτη. Και λέω δυστυχώς διότι ενώ μου προτάθηκε αξιόλογος ρόλος για να ερμηνεύσω, αυτό είναι –και πάλι- αδύνατο λόγω των ακαδημαϊκών και διδακτικών μου υποχρεώσεων και του μεγάλου διαστήματος, το οποίο θα έπρεπε να αφιερώσω για την προετοιμασία και τα γυρίσματα”.

 

ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Τα γεγονότα της ταινίας αφορούν μια εποχή στην οποία η Ελλάδα έψαχνε τις ισορροπίες της. Μόλις λίγα χρόνια μετά τον Εμφύλιο πόλεμο η χώρα μας προσπαθεί να βρει το βηματισμό της μέσα σε ένα κόσμο που αναπτύσσεται φιλελεύθερα. Η εποχή τότε, όπως και κάθε εποχή έπειτα από μεγάλες αναταράξεις, ευνοούσε, τους «τολμηρούς» ανθρώπους που διαβλέπουν τις ευκαιρίες για ένα καλύτερο μέλλον.

Η οικογένεια Αγγελιδάκη, της ιστορίας μας, αποτελεί μια δεμένη επαρχιακή οικογένεια που διάβασε σωστά τις “μελλοντικές προκλήσεις” και πλούτισε, εκμεταλλευόμενη το εμπόριο πετρελαίου, το οποίο ανθούσε. Οι αλλαγές, οι οποίες θα επιφέρει ο πλούτος στις μεταξύ τους σχέσεις, δεν αναπτύσσονται στην ιστορία μας γραμμικά, αλλά με παράλληλο μοντάζ. Οι ιστορίες μας ξεδιπλώνονται διαδοχικά, τρέχοντας δίπλα-δίπλα το σήμερα με το χθες.

Έτσι, παρελθόν και παρόν διαπλέκονται οργανικά, κάνοντας έκδηλες τις κρίσιμες μεταλλαγές που οδηγούν την ιστορία μας προς το αποκαλυπτικό φινάλε της.

Σκηνοθεσία
Κώστας Χαραλάμπους
Σενάριο
Κώστας Χαραλάμπους

Πένυ Φυλακτάκη
Παραγωγή
Odeon, Κώστας Χαραλάμπους, ΕΡΤ ΑΕ, Κώστας Μαμιδάκης.
Ηθοποιοί
Τάσος Νούσιας, Στεφανία Γουλιώτη, Γιωργής Τσουρής, Ερρίκος Λίτσης, Νίκος Χίλιος, Έφη Γούση, Μάνος Ιωάννου, Κυριακή Γάσπαρη, Δημήτρης Μακαλιάς, Ισίδωρος Σταμούλης, Χρήστος Ευθυμίου, Γιολάντα Μπαλαούρα, Κορίνα Αλεξανδρίδου, Αλέξανδρος Τρανουλίδης, Σοφία Μανωλάκου, Νίκη Λάμη, Μαρία Οικονόμου, Γιώργος Ζώης, Κυριακή Στούρου, Γιώργος Γαρνάβος.

Οι μικροί πρωταγωνιστές από την Κρήτη:

Κων/νος –Στέλιος Συντιχάκης, Δάφνη Βάρδα, Βάϊος Κορομπύλιας, Μανώλης Βάρδας, Άννυ Κολομίσα, Κέλλυ Καραμανωλάκη.

 

Έκτακτη συμμετοχή: Μαίρη Σταυρακέλλη, Μαρία Φιλίππου, Σπύρος Μπιμπίλας, Οδυσσέας Σταμούλης, Χάρης Σώζος, Γιώργος Φραντζεσκάκης, Μίνα Χειμώνα, Αλεξάνδρα Παντελάκη, Νότα Παρούση.
Φωτογραφία
Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Μοντάζ
Χρήστος Τσούμπελης
Εκτέλεση Παραγωγής
EYESIN PRODUCTIONS
Σκηνικά-Κοστούμια
Σάββας Πασχαλίδης
Μουσική
Κώστας Χαριτάτος
Διάρκεια
127΄
Διανομή
ΟDEON
Είδος
Δράμα

πηγή:https://www.thebest.gr/