Την προσωπική του παρέμβαση με ανάληψη συντονισμένης πρωτοβουλίας, σε συνεννόηση με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά και με το σύνολο των εμπλεκομένων Φορέων, για το θέμα της διέλευσης του τρένου από την Πάτρα, ζητά με επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, Βαγγέλης Καραχάλιος.
Ο κ. Καραχάλιος μεταφέρει στον Πρωθυπουργό την ανησυχία και τον προβληματισμό των πολιτών της Πάτρας και της Αχαΐας για τη δεύτερη απόρριψη του αιτήματος χρηματοδότησης από τον μηχανισμό CEF II του έργου υπογειοποίησης της νέας διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο έως το νότιο λιμάνι της Πάτρας. Ενώ ταυτόχρονα θέτει επι τάπητος και την μεγάλη εικόνα που οφείλει να έχει ο σχεδιασμός, ήτοι την κατάληξη του τρένου μέχρι την Ηλεία, μήτρα του αγροτο-τουριστικού δυναμικού της Δυτικής Ελλάδας.
Όπως αναφέρει, η αβεβαιότητα, σε σχέση με το έργο, εντείνεται ακόμη περισσότερο απ’ το γεγονός ότι δεν έχουν δοθεί έως τώρα ξεκάθαρες, πειστικές απαντήσεις για τους πραγματικούς λόγους που οδήγησαν -για δεύτερη φορά- την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξαιρέσει απ’ το έως τώρα πλάνο χρηματοδοτήσεών της το έργο υπογειοποίησης του τρένου στην Πάτρα, γεγονός που αφήνει μετέωρη την προοπτική για το αν τελικώς στο άμεσο μέλλον θα υπάρξει εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρόθεση χρηματοδότησης του έργου.
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ μεταφέρει την πεποίθησή του ότι μια πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού που στόχο θα έχει να επικαιροποιηθεί η επόμενη πρόταση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να τεκμηριωθεί η βιωσιμότητα του έργου, να στοιχειοθετηθεί πλήρως η αναγκαιότητά του αλλά και να δοθεί σαφές μήνυμα για τις απώλειες που ήδη καταγράφονται απ’ την καθυστέρηση υλοποίησής του, θα διευκόλυνε τον κοινό στόχο που είναι να φτάσει το τρένο στο λιμάνι της Πάτρας.
Το πλήρες κείμενο της επιστολής, έχει ως εξής:
Προς
Πρόεδρο της Κυβερνήσεως
κ. Κυριάκο Μητσοτάκη
Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Με την παρούσα επιστολή θα ήθελα εξ αρχής να σας επισημάνω την έντονη ανησυχία και τον προβληματισμό των πολιτών της Πάτρας και όλης της Αχαΐας και της Δυτικής Ελλάδας αναφορικά με την δυσμενή τροπή που έχει πάρει το ζήτημα της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής.
Όπως γνωρίζετε, πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε για ακόμα μια φορά το αίτημα χρηματοδότησης από τον μηχανισμό CEF II (Connecting Europe Facility II) του έργου υπογειοποίησης της νέας διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο έως το νότιο λιμάνι της Πάτρας.
Στο παρελθόν, η Πάτρα και η ευρύτερη αυτής περιοχή συνδέονταν με το σιδηροδρομικό δίκτυο μέσω του μετρικού συστήματος της Πελοποννήσου. Σήμερα, η σιδηροδρομική σύνδεση από την Αθήνα προς την Πάτρα, συμπεριλαμβανομένων και των λιμενικών υποδομών, ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών ΤΕΝ-Τα (Trans-European Transport Networks): Ανατολικός Διάδρομος/Διάδρομος Ανατολικής Μεσογείου (Orient/East-Med) (Αμβούργο/ Rostock- Κων/πολη- Αθήνα-Πάτρα) και έχει ήδη ξεκινήσει η μετατροπή της σε γραμμή κανονικού εύρους.
Ο προαναφερόμενος Διάδρομος ΤΕΝ-Τ, εφόσον ολοκληρωθεί, θα συνδέσει τα νοτιοανατολικά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ένα βασικό σιδηροδρομικό άξονα βορρά-νότου, ο οποίος θα εξυπηρετεί και επιβατικές και εμπορικές μεταφορές. Επίσης, λόγω των βελτιωμένων υποδομών για τις μετακινήσεις, θα συμβάλει στη συνοχή μεταξύ των Βαλκανικών χωρών και των βόρειων χωρών της Ευρώπης. Με δεδομένο ότι η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας-Πάτρας αποτελεί τμήμα του Διαδρόμου ΤΕΝ-Τ, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) αποφάσισε την αντικατάσταση του μετρικού δικτύου Αθήνας – Πάτρας με δίκτυο διπλής σιδηροδρομικής γραμμής κανονικού εύρους, το οποίο κατασκευάζεται τμηματικά επί πολλά χρόνια.
Η Πάτρα, κάτι που και εσείς έχετε διαπιστώσει, στερείται εδώ και είκοσι χρόνια τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα μέσο μαζικής μεταφοράς αξιόπιστο, περιβαλλοντικά φιλικό, ενεργειακά οικονομικό και με αυτονόητα ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα. Και παραμένουμε, όπως και όλη η δυτική Πελοπόννησος, απ’ τις μετρημένες περιοχές όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σ’ όλη την Ευρώπη που επί της ουσίας είναι σιδηροδρομικά αποκλεισμένες.
Συνεπώς, η διέλευση του τρένου από την Πάτρα αποτελεί προϋπόθεση ισόρροπης ανάπτυξης ενώ η σιδηροδρομική πρόσβαση στο νέο λιμάνι της πόλης είναι προϋπόθεση για ένταξη των θαλασσίων διαδρόμων στην εφοδιαστική αλυσίδα και ο μόνος δρόμος ανάπτυξής του.
Είναι γνωστό ότι αξιόπιστες και αποτελεσματικές σιδηροδρομικές συνδέσεις μπορούν να αποτελέσουν τη στρατηγική «ραχοκοκαλιά» για τη χωρική και συγκοινωνιακή ανάπτυξη της χώρας. Η ανάπτυξη ενός συστήματος μεταφορών φιλικού προς το περιβάλλον μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία ενός δικτύου πόλεων καθώς και νέων πόλων ανάπτυξης, συνθήκη απαραίτητη για την ισορροπημένη οικονομική ανάπτυξη όλων των παραγωγικών τομέων, τη δημιουργία ενός νέου τουριστικού μοντέλου και την επίτευξη της πολυπόθητης αποκέντρωσης της χώρας. μεταφορών ως τμήμα του Άξονα Ανατολικής Μεσογείου (Orient/EastMedCorridor).
Μια γρήγορη, αποτελεσματική και οικονομικά αποδοτική σιδηροδρομική σύνδεση με την Αθήνα, με ένα νέο σταθμό στο κέντρο της Πάτρας, είναι εφικτή. Μια τέτοια προσέγγιση θα μπορούσε να αποτελέσει ένα μακροπρόθεσμα επιταχυντικό παράγοντα για την αστική ανάπτυξη της Πάτρας.
Ωστόσο, μετά και από τη τελευταία απόρριψη της χρηματοδότησης της υπογειοποίησης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 5,2 χιλιομέτρων εντός του αστικού ιστού της Πάτρας, έργου για την υλοποίηση του οποίου έχει δεσμευτεί η Κυβέρνησή σας, επικρατεί πλήρης αβεβαιότητα αναφορικά με το αν, με το πώς και μέσω ποιας διαδικασίας και τεχνικής οδού τελικά θα συνδεθεί η Πάτρα με το τρένο και κατ’ επέκταση -μέσω της Πάτρας- και η περιοχή της Ηλείας, δηλαδή το ισχυρό κέντρο πρωτογενούς παραγωγής και τουριστικής ανάπτυξης της Δυτικής Ελλάδας.
Αυτή η αβεβαιότητα, εντείνεται ακόμη περισσότερο απ’ το γεγονός ότι δεν έχουν δοθεί έως τώρα ξεκάθαρες, πειστικές απαντήσεις σε σχέση με τους πραγματικούς λόγους που οδήγησαν -για ακόμα μια φορά- την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξαιρέσει απ’ το έως τώρα πλάνο χρηματοδοτήσεών της το έργο υπογειοποίησης του τρένου στην Πάτρα.
Γεγονός που -πιθανότατα και εσείς θα συμφωνήσετε- αφήνει, επί του παρόντος, μετέωρη την προοπτική για το αν τελικώς στο άμεσο μέλλον θα υπάρξει εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρόθεση χρηματοδότησης του έργου.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Είναι απολύτως αναγκαίο η επανυποβολή του αιτήματος για την χρηματοδότηση του έργου υπογειοποίησης του τρένου στην Πάτρα, να έχει την καλύτερη δυνατόν προετοιμασία και την πληρέστερη δυνατόν τεκμηρίωση ώστε να μην φτάσουμε σε μια απευκταία αλλά δυστυχώς πιθανή τρίτη διαδοχική άρνηση.
Για το λόγο αυτό απευθυνόμαστε σ’ εσάς με το αίτημα ν’ αναλάβετε άμεσα συντονισμένη πρωτοβουλία, σε συνεννόηση με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον Υπουργό κ. Χρήστο Σταϊκούρα αλλά και με το σύνολο των εμπλεκομένων φορέων.
Μια πρωτοβουλία που στόχο θα έχει να επικαιροποιηθεί η επόμενη πρόταση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να τεκμηριωθεί η βιωσιμότητα του έργου, να στοιχειοθετηθεί ως την τελευταία λεπτομέρεια η αναγκαιότητά του αλλά και να δοθεί σαφές μήνυμα για τις απώλειες που ήδη καταγράφονται απ’ την καθυστέρηση υλοποίησής του.
Όπως γνωρίζετε, δεν έχουμε πλέον άλλα περιθώρια αναμονής. Απαιτείται, λοιπόν, άμεσα και χωρίς χρονοτριβή, ενεργοποίηση όλων των δυνάμεών μας. Απαιτείται -κατά τη γνώμη μας- μια δική σας παρέμβαση, ειδικά τώρα, σε μια περίοδο που η Κυβέρνησή σας αναγνωρίζει την ανάγκη έντασης των περιφερειακών πολιτικών ανάπτυξης και άμβλυνσης των περιφερειακών ανισοτήτων.
Αυτή η πρωτοβουλία θα διευκόλυνε τον στόχο όλων μας. Και ο στόχος μας είναι το τρένο να φτάσει στο νότιο λιμάνι της Πάτρας στο συντομότερο δυνατό χρόνο και στη συνέχεια, επίσης στο συντομότερο δυνατό χρόνο, να επεκταθεί και νοτιότερα.
Είμαι βέβαιος ότι θα εξετάσετε θετικά την πρόταση που σας καταθέτω εκ μέρους του συνόλου των μελών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας/Τμήμα Δυτικής Ελλάδας ώστε μια εξαγγελία που έχει και τη δική σας σφραγίδα να μην μείνει ανεκπλήρωτη.
Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος του Τ.Ε.Ε. / Τμήμα Δυτικής Ελλάδας
Ευάγγελος Ν. Καραχάλιος