Με δύο στοχευμένες επεμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 25 εκατομμυρίων ευρώ θα προσπαθήσει το υπουργείο Υποδομών να βελτιώσει την οδική ασφάλεια της Πατρών-Πύργου, μέχρι να πάρει τη σύμφωνη γνώμη από την Κομισιόν για τον τρόπο ολοκλήρωσης του έργου που έχει προτείνει.
Οι πληροφορίες που έρχονται από το υπουργείο Υποδομών μετά από την διάλυση των τεσσάρων εργολαβιών την προηγούμενη εβδομάδα, αναφέρουν ότι η πολιτική ηγεσία, αναγνωρίζοντας την κακή κατάσταση του υπάρχοντος οδικού άξονα, εκπονεί ένα πρόγραμμα στοχευμένων επεμβάσεων οδικής ασφάλειας περίπου 15 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα θα χρηματοδοτήσει την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τη συντήρηση του δρόμου, ύψους περίπου 10 εκατ. ευρώ.
Σύντομα θα γίνουν επίσημες ανακοινώσεις και για τα δύο σχέδια επεμβάσεων στην Πατρών-Πύργου.
Αυτές οι επεμβάσεις αφορούν, όμως, το μεσοδιάστημα. Η πρόσφατη διάλυση των συμβάσεων θεωρείται ότι φέρνει την Ολυμπία Οδό ακόμα πιο κοντά στη συνέχιση του έργου, μετά και από την υπογραφή του μνημονίου συναντίληψης του Υπουργείου με τον παραχωρησιούχο τον προηγούμενο Ιανουάριο.
ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ
Εκκρεμεί η έγκριση της Κομισιόν. Ο υπουργός Κώστας Καραμανλής έχει κάνει κάποιες συζητήσεις με την επίτροπο Ανταγωνισμού Μαγκρέτε Βεστάγκερ, ενώ είναι σε εκκρεμότητα και νέα συνάντηση μαζί της στις Βρυξέλλες. Παράλληλα, το υπουργείο ετοιμάζει το φάκελο για την προ-γνωστοποίηση προς τις υπηρεσίες της Επιτροπής για θέματα Ανταγωνισμού (DG-COMP), καθώς και την ενημέρωση των αντίστοιχων υπηρεσιών για θέματα συμβάσεων (DG-GROW).
Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ξεκαθαρίσει ότι η συνέχιση του έργου με τη μέθοδο της κατάτμησης, δεσμεύει για την ολοκλήρωσή του ως το 2023, προκειμένου να μην απαιτηθεί επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου έχει ενημερώσει ότι, στην περίπτωση που το έργο ολοκληρωθεί με μία ενιαία σύμβαση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχεται να χρηματοδοτηθεί και από τους πόρους της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027. Επίσης, βάσει της συμφωνίας που έχει επιτευχθεί με τον παραχωρησιούχο της Ολυμπίας Οδού, η υλοποίησή του έργου δεν θα κοστίσει στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες. Η επίβλεψη θα γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, αποδεσμεύοντας προσωπικό του Υπουργείου για άλλα έργα. Παράλληλα, εξασφαλίζεται η εγγύηση της κατασκευής και απαλλάσσεται το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040.
ΔΕΝ ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΝΕ
Μια άλλη πτυχή, σύμφωνα με το Υπουργείο, είναι ότι από την πρόοδο των εργασιών στις τέσσερις εργολαβίες που διαλύθηκαν, καθίσταται «προφανές ότι τα τμήματα αυτά δεν θα ήταν δυνατό να ολοκληρωθούν, όχι τον Οκτώβριο 2022, που ήταν η συμβατική ημερομηνία περαίωσής τους, αλλά ούτε καν το τέλος του 2023 που ήταν η λήξη της συγχρηματοδότησης από την ΕΕ».
Οι ίδιες πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι η πρόοδος στα τμήματα για τα οποία διαλύθηκαν οι εργολαβίες ήταν πολύ μικρή, και ειδικότερα:
Στο τμήμα 2 Αμαλιάδα – Δουναίικα ήταν στο 8,7% του συνόλου,
Στο τμήμα 5, Σαγαίικα – Βάρδα, οι εκτελεσμένες εργασίες ήταν στο 0,11% του συνόλου,
Στο τμήμα 6, Κάτω Αχαΐα – Σαγαίικα, ήταν στο 2% του συνόλου και
Στο τμήμα 7, Βιομηχανική περιοχή – Κάτω Αχαΐα» οι εκτελεσμένες εργασίες ήταν στο 0,50% του συνόλου.