Η Πατρών – Πύργου θα μας «φέρνει» 88 εκ. ευρώ ετησίως – Τι αναφέρει η έκθεση Πισσαρίδη

 

 

 

 

Σημαντικά οφέλη που οδηγούν σε αύξηση του ΑΕΠ κατά περίπου 1,17 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο ετησίως, θα έχουν οι νέοι οδικοί άξονες που σχεδιάζονται στη χώρα, όπως το τμήμα Πάτρα – Πύργος, σύμφωνα με την έκθεση Πισσαρίδη.

Οπως επισημαίνουν οι συντάκτες της έκθεσης, τα οφέλη από τους νέους αυτοκινητόδρομους συνδέονται με αυτά που είχε η ολοκλήρωση του βασικού εθνικού δικτύου, μήκους 1.600 χιλιομέτρων, που παραδόθηκε το 2017 και συνδέει τις τρεις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα). Το μοντέλο που χρησιμοποιούν βασίζεται σε εργασία του καθηγητή Οικονομικών του Yale Κώστα Αρκολάκη, ενός από τους συντάκτες της έκθεσης Πισσαρίδη.

Σύμφωνα με την έκθεση, οι αυτοκινητόδρομοι που ολοκληρώθηκαν έως το 2017, με μήκος περίπου 1.600 χιλιομέτρων συμβάλλουν σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 4 δισ. ευρώ τον χρόνο, δηλαδή οδηγούν σε ετήσιο όφελος 2,5 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Συμβάλλουν επίσης σε αύξηση της αναλογίας εξαγωγών προς ΑΕΠ κατά περίπου μισή ποσοστιαία μονάδα (με τη διευκόλυνση της μεταφοράς εμπορευμάτων προς τους συνοριακούς σταθμούς και τα εξαγωγικά λιμάνια).

ΜΕΓΑΛΟ ΤΟ ΟΦΕΛΟΣ

Οπως επισημαίνεται στην έκθεση, το οικονομικό όφελος είναι μεγάλο, δεδομένου ότι οι αυτοκινητόδρομοι που ολοκληρώθηκαν έως το 2017, είχαν ως κύριο αποτέλεσμα τη βελτίωση των μεταφορών μεταξύ των τριών μεγαλύτερων πόλεων της Ελλάδας, ενώνοντας την Πάτρα με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Οι τρεις αυτές πόλεις συγκεντρώνουν μεγάλο μέρος του ενδοχώριου εμπορίου και παραγωγής.

Οι νέοι οδικοί άξονες μπορεί να μην έχουν τα ίδια οφέλη με το δίκτυο κορμού που έχει ήδη ολοκληρωθεί, αλλά, θα συμβάλλουν σημαντικά στην αύξηση του ΑΕΠ σε περιφερειακούς δήμους, αμβλύνοντας περιφερειακές ανισότητες.

Συγκεκριμένα, με τους νέους δρόμους, θα υπάρξει μεγάλη αύξηση του ΑΕΠ των δήμων της Δυτικής Ελλάδας, πάνω από 1% τον χρόνο.

Εκτός του άξονα ΠΑΘΕ, σύμφωνα με την έκθεση, απαιτείται σχεδιασμός δράσεων για βελτίωση των συγκοινωνιακών υποδομών, με στόχο την ενίσχυση του επιπέδου κινητικότητας, προσβασιμότητας και περιφερειακής σύγκλισης στο σύνολο της χώρας. Τέτοια έργα μπορεί να περιλαμβάνουν και τους μελλοντικού άξονες όπως το Αντίρριο – Αμφισσα – Λαμία, κ.ά. η αναβάθμιση υφιστάμενων σιδηροδρομικών διασυνδέσεων και την ανάπτυξη οργανωμένων εμπορευματικών κέντρων, όπως της Πάτρας.

ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ

Στην έκθεση αναφέρεται πως ο σιδηροδρομικός διάδρομος υψηλών ταχυτήτων μπορεί να φέρει πολλαπλάσια οφέλη. Θεωρείται πως σε συνδυασμό με μέτρα βελτίωσης της διασύνδεσης μεταξύ των διαφορετικών μορφών μεταφοράς καθώς και της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο άξονας Πάτρα – Αττική – Θεσσαλονίκη (ΠΑΘΕ) με την προέκτασή του προς τα βόρεια σύνορα της χώρας μπορεί να γίνει μια ανταγωνιστική πύλη εφοδιασμού της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και βορειότερων περιοχών της Ευρώπης με εμπορεύματα.

Για να γίνει αυτό, όμως, απαιτούνται και βελτιώσεις στη λειτουργία των συνοριακών σταθμών ελέγχου, ώστε να μειωθεί ο χρόνος διέλευσης εμπορευμάτων.

Η έκθεση αναφέρει ότι απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις στα εξαγωγικά της λιμάνια, μεταξύ αυτών και της Πάτρας, που θα βελτιώσουν τις υπάρχουσες υποδομές τους, μειώνοντας το κόστος εξαγωγών και εισαγωγών. Εκτιμάται πως μέσω αναβάθμισης των οκτώ μεγάλων εξαγωγικών λιμανιών (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Χανιά, Βόλος, Αλεξανδρούπολη), το κόστος εξαγωγών και εισαγωγών μέσω αυτών θα μειωθεί κατά 20%.

ΠΗΓΉ:pelop.gr