Ξεκίνησαν οι πληρωμές από το υπουργείο Υποδομών προς τους αναδόχους που έχουν αναλάβει την κατασκευή τμημάτων στο Πάτρα-Πύργος. Ο αυτοκινητόδρομος της Δυτικής Ελλάδας αποτελεί προσωπικό στοίχημα για τον Κώστα Καραμανλή εντός του 2020.
Οι πρώτες πληρωμές των αναδόχων ξεκίνησαν να αναρτώνται στο «Διαύγεια» τα τελευταία 24ωρα. Αφορούν σε πιστοποιημένες εργασίες, όπως είναι αυτές που έχουν εκτελεστεί τμηματικά και παρουσίασε η «Π» πρόσφατα. Η πληρωμή των αναδόχων ήταν μονόδρομος για το Υπουργείο, καθώς όταν περάσει το χρονικό διάστημα που προβλέπει ο νομοθέτης δικαιούνται αυτοί να διεκδικήσουν την καταβολή τόκων υπερημερίας (ορισμένοι, μάλλον, ήδη είχαν προβάλει σχετικές αξιώσεις). Αντιθέτως, δεν ισχύει το ίδιο για τις προκαταβολές που υποστηρίζουν ότι δικαιούνται οι ανάδοχοι και τις οποίες δεν έχει την υποχρέωση να καταβάλει το υπουργείο. Αλλωστε, με υπηρεσιακό έγγραφο προς της ΕΥΔΕ Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας έχει δοθεί εντολή να ανασταλούν οι χορηγήσεις προκαταβολών στις εργολαβίες 2, 5, 6, 7 και 8 του υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομου.
Διαφαίνεται πάντως ότι το τελευταίο διάστημα παίζεται σκληρό πόκερ ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και τους αναδόχους, καθώς εντείνονται οι συζητήσεις για αλλαγή του τρόπου κατασκευής του έργου.
Πριν από λίγες ημέρες το υπουργείο προχώρησε στην επιβολή ποινικών ρητρών σε βάρος αναδόχου λόγω μη τήρησης της 3ης ενδεικτικής τμηματικής προθεσμίας, σε τμήμα του έργου που έχει αναλάβει.
Ο Κ. Καραμανλής έχει δηλώσει ανοικτά ότι επιθυμεί την ακύρωση των πέντε από τους οκτώ διαγωνισμούς για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος και την υλοποίησή του με άλλο μοντέλο.
Προτιμητέο σενάριο στο υπουργείο Υποδομών είναι να ενταχθεί το έργο στην Ολυμπία Οδό, αλλά η τελική απόφαση ανήκει στα υπηρεσιακά στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Αν η Κομισιόν διαφωνήσει με την ένταξη του οδικού άξονα στην Ολυμπία Οδό, στο υπουργείο εξετάζονται διάφορα σενάρια. Υπάρχουν απόψεις στο υπουργείο που εκτιμούν ότι οι οκτώ εργολαβίες μπορούν να ανατεθούν σε δύο αναδόχους, προκειμένου να επιτευχθούν εκείνες οι οικονομίες κλίμακας που θα επιτρέψουν την μείωση του κόστους κατασκευής (θυμίζουμε ότι οι εκπτώσεις που δόθηκαν επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν κοντά στο 50%) και θα επιταχύνουν τις εργασίες ώστε να μην χαθούν οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις. Αναμφίβολα πρόκειται για έναν αγώνα δρόμου, καθώς η προθεσμία εκπνέει στο τέλος του 2023.