Σε «φιάσκο» για τον υπ. Υποδομών, Χρ. Σπίρτζη, εξελίσσεται σύμφωνα με την kathimerini ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου Πάτρα – Πύργος, εν μέσω προσφυγών και ανταλλαγής κατηγοριών μεταξύ υπουργείου και εργολάβων, με επίκεντρο την παρουσία των εταιρειών του ομίλου Καλογρίτσα («Τοξότης» – Ομάδα Κατασκευών), παρά τη δεδομένη αδυναμία του τελευταίου να υλοποιήσει έργα, λόγω της οικονομικής δυσπραγίας στην οποία έχει περιέλθει.
Μάλιστα, φορείς του κατασκευαστικού κλάδου επισημαίνουν ότι αν ήταν οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στη θέση της «Τοξότης», το υπουργείο θα είχε ήδη μεριμνήσει ώστε να αποκλειστεί, προκειμένου να διαφυλαχθεί η ομαλή κατασκευή του έργου, αντί να επιδίδεται σε τακτικισμούς, με τον ίδιο τον κ. υπουργό να διαβεβαιώνει τους ορθώς ανησυχούντες παράγοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Ηλείας (όπως έπραξε σε προ διμήνου συνάντηση που είχε μαζί τους στο υπουργείο) ότι το έργο θα υλοποιηθεί, «φωτογραφίζοντας» εγγυήσεις που έχει λάβει από έτερο κατασκευαστή, για ανάληψη της κατασκευής, ακόμα κι αν ο όμιλος Καλογρίτσα δεν κατορθώσει τελικά να εκτελέσει το έργο.
Σήμερα, οι έξι από τις οκτώ συμβάσεις, μεταξύ των οποίων και οι δύο στις οποίες τελικά προκρίθηκε ο όμιλος Καλογρίτσα, έχουν περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και εντός του μήνα αναμένεται να κατατεθούν προς ψήφιση στη Βουλή. Ωστόσο, η τύχη των δύο εκκρεμών εργολαβιών (υπ’αριθμόν 2 και 3) θα κρίνει τελικά και την πορεία των άλλων δύο εργολαβιών που έχει αναλάβει η «Τοξότης».
Σε αυτές η αμέσως επόμενη μειοδότρια, η ιταλική GD Infrastrutture, η οποία εν τω μεταξύ έχει αιτιολογήσει επαρκώς την προσφορά της σε άλλες δύο εργολαβίες (υπ’αριθμόν 6 και 8), οδεύει προς αποκλεισμό, με την Intrakat να προβάλλει σήμερα ως ο επικρατέστερος ανάδοχος. Πρόκειται για κρίσιμο στοιχείο, καθώς, αν τελικά η εισηγμένη αναλάβει τις εν λόγω εργολαβίες, θα είναι σε θέση στη συνέχεια να λειτουργήσει ως «λευκός» ιππότης και για τις άλλες δύο εργολαβίες που οδεύουν προς την «Τοξότης» (εάν η τελευταία δεν κατορθώσει να υλοποιήσει το έργο).
Οπως αναφέρουν πηγές εντός της Intrakat, σε ένα τέτοιο σενάριο η εταιρεία θα μπορούσε να συζητήσει την εμπλοκή της και στις άλλες δύο εργολαβίες Καλογρίτσα, εφόσον ο τελευταίος αιτηθεί την υποκατάστασή του. Για να συμβεί αυτό, βέβαια, πρέπει να υπάρχει κίνδυνος να καταπέσει η εγγυητική καλής εκτέλεσης, την οποία ακόμα δεν έχει διασφαλίσει η «Τοξότης». Για την Intrakat, η ανάληψη δύο ακόμα εργολαβιών θα είχε νόημα, παρά το υψηλό ποσοστό της έκπτωσης που έχει προσφέρει η κοινοπραξία Καλογρίτσα, καθώς στα άλλα δύο τμήματα που πιθανώς να αναλάβει η εταιρεία (δηλαδή τις εργολαβίες 2 και 3) το ποσοστό της έκπτωσης είναι χαμηλότερο. Παράλληλα, οι οικονομίες κλίμακας που θα επιτυγχάνονταν από την ανάληψη ενός σημαντικού και ενιαίου τμήματος του άξονα και η εξοικονόμηση κόστους θα ενίσχυαν την κερδοφορία του έργου.
Ωστόσο, «κλειδί» για την Intrakat θα είναι να της κατακυρωθούν, τελικά, οι δύο ενδιάμεσες εργολαβίες (2 και 3). Σε αυτές, η πλευρά της GD Infrastrutture εμφανίζεται αποφασισμένη να μην καταθέσει τα όπλα, θεωρώντας τον αποκλεισμό της άδικο και μη επαρκώς αιτιολογημένο. Για τον σκοπό αυτό πρόκειται, μάλιστα, να καταθέσει προσφυγή στο ΣτΕ, προκειμένου να ανατραπεί η απόφαση του υπ. Υποδομών. Στελέχη της ανέφεραν ωστόσο ότι ενώ για την κοινοπραξία «Τοξότης» – Ομάδα Κατασκευών η αναθέτουσα αρχή αιτήθηκε την παροχή επιπλέον διευκρινιστικών στοιχείων, πριν απορρίψει την προσφορά της, «για την εταιρεία μας ακολούθησε άλλη πρακτική, απορρίπτοντας την προσφορά μας, δίχως να μας δώσει την ευκαιρία να τεκμηριώσουμε τις διευκρινίσεις μας».
Πέραν της καθυστέρησης που προκαλεί στο έργο η προσφυγή στο ΣτΕ, τυχόν ευνοϊκή απόφαση για την ιταλική εταιρεία θα περιπλέξει ακόμα περισσότερο την κατάσταση, καθώς είναι προφανές ότι αν η Intrakat δεν αναλάβει την κατασκευή των συγκεκριμένων εργολαβιών, δεν πρόκειται επ’ ουδενί να εμπλακεί στις εργολαβίες Καλογρίτσα.
Τι είχε ανακοινώση τον Δεκέμβριο το Υπουεγείο Υποδομών και Μεταφορών
Όσον αφορά τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα –Πύργος, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε αναφέρει τον Δεκέμβριο ότι ολοκληρώθηκε ο έλεγχος των 6 συμβάσεων (1η, 4η, 5η, 6η, 7η, 8η), από το Ελεγκτικό Συνέδριο και μέσα στον Ιανουάριο θα γίνει η σχετική ενημέρωση της αρμόδιας Επιτροπής του ελληνικού Κοινοβουλίου για τις συμβάσεις, προκειμένου στη συνέχεια να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες. Εκκρεμούν οι δύο συμβάσεις που βρίσκονται στο στάδιο των προδικαστικών προσφυγών με τις σχετικές διαδικασίες να ολοκληρώνονται πολύ σύντομα.
Το υπουργείο υπενθυμίζει ότι επαναδημοπράτησε το έργο με οκτώ διαδοχικούς ανοιχτούς, δημόσιους διαγωνισμούς, που διεξήχθησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, και σημειώνει: «Το Πάτρα- Πύργος προέκυψε από τη μείωση του φυσικού αντικειμένου της παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, καθώς το έργο απεντάχθηκε από την παραχώρηση το 2013 και αποκλείστηκε από την κοινοτική χρηματοδότηση, εξαιτίας των χειρισμών της τότε Κκυβέρνησης, που οδήγησαν στον απόλυτο εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματος και του προϋπολογισμού της Ολυμπίας Οδού.
Μετά από πολύμηνες και συστηματικές διαπραγματεύσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τους Συμβούλους (Jaspers) και τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ελληνική πλευρά, πέτυχε τις απαραίτητες εγκρίσεις για τη χρηματοδότηση του έργου».
πηγή: kathimerini