Η σύμβαση δίνει περιθώριο πέντε μηνών για να ολοκληρωθεί το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας και να καταβληθεί το τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ το οποίο θα ενεργοποιήσει την έναρξη της παραχώρησης δηλαδή έως τις 12 Φεβρουαρίου του 2025.
Κατά πληροφορίες, το διάστημα αυτό κρίνεται απαραίτητο για να κλείσουν όλα τα προαπαιτούμενα της σύμβασης από τα αντισυμβαλλόμενα μέρη και μπορεί να παραταθεί εφόσον συμφωνήσουν οι δυο πλευρές.
Κάτι αντίστοιχο άλλωστε συνέβη και με την υπογραφή της σύμβασης για την Εγνατία Οδό, για την οποία το πεντάμηνο έληξε τέλη Αυγούστου αλλά το οικονομικό κλείσιμο έχει μετατεθεί.
Μετά από 25 χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας, το δημόσιο θα παραλάβει το χρυσοφόρο οδικό άξονα για να αναθέσει στην συνέχεια το ενδιάμεσο στάδιο λειτουργίας με επικρατέστερο σχήμα την υφιστάμενη κοινοπραξία του έργου που ελέγχουν οι τεχνικές εταιρείες Άκτωρ παραχωρήσεις και Άβαξ.
Στο υπουργείο υπολογίζουν ότι η Αττική Οδός θα έχει ένα κενό στην λειτουργία που θα είναι λίγο πάνω από 4 μήνες (εφόσον ισχύει η πεντάμηνη περίοδος προετοιμασίας) το οποίο θα καλυφθεί με την ενδιάμεση σύμβαση.
Αττική Οδός: Αλλαγές στην σύμβαση της Εγνατίας
Όμως η Αττική Οδός δεν είναι η μόνη εκκρεμότητα για την κυβέρνηση στον τομέα των μεγάλων συμβάσεων παραχώρησης που έτρεξε το ΤΑΙΠΕΔ και μπαίνουν σε στάδιο υλοποίησης μετά από 13 ολόκληρα χρόνια από τότε που ξεκίνησε ο σχεδιασμός.
Η ιδέα να ιδιωτικοποιηθεί ο μεγάλος αυτοκινητόδρομος είχε γνωστοποιηθεί από το 2011 καθώς τότε είχε συμπεριληφθεί στα μνημόνια ως υποχρέωση της χώρας έναντι των δανειστών.
Από τότε χρειάστηκε να κυλίσει πολύ νερό στο αυλάκι για να φτάσουμε στην ωρίμανση της παραχώρησης που ανατέθηκε κατόπιν διαγωνισμού που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ πριν τέσσερα χρόνια στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects με τίμημα 1,5 δισ. ευρώ.
Το επόμενο βήμα αναμένεται να γίνει με τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού για την οποία στόχος του κυβερνητικού επιτελείου είναι να κυρωθεί με νόμο από τη Βουλή εντός του Φθινοπώρου καθώς η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο έχει πραγματοποιηθεί από τον περασμένο Μάρτιο.
Υπάρχουν όμως ακόμη αρκετά ανοικτά ζητήματα για την έναρξη παραχώρησης που κρατούν θολό το χρονοδιάγραμμα.
Για το λόγο αυτό στο νόμο που θα κυρωθεί από την Βουλή σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές και διευκρινιστικές διατάξεις για θέματα που συνδέονται με την παράδοση του αυτοκινητόδρομου.
Όπως δήλωσε τις προηγούμενες μέρες ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Δημήτρης Πολίτης, το τίμημα θα ανέλθει σε 1,3 δισ. ευρώ, από 1,5 δισ. ευρώ που ήταν η προσφορά της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects αν και επιφυλάχτηκε για το ακριβές τίμημα, λέγοντας ότι θα καθοριστεί όταν η σύμβαση θα είναι κοντά στο οικονομικό κλείσιμο.
Η μείωση του τιμήματος φαίνεται ότι συνδέεται με το οικονομικό περιβάλλον που μεσολάβησε από την ανάθεση της σύμβασης και έπειτα αλλά και με τα έργα που απαιτούνται για την ποιότητα του αυτοκινητόδρομου καθώς από το διάστημα της ανάθεσης έχουν μεσολαβήσει τέσσερα χρόνια.
Στελέχη της Εγνατίας Οδού με τα οποία συνομίλησε το newmοney εκτιμούν ότι η έναρξη παραχώρησης του έργου δεν θα γίνει νωρίτερα από το πρώτο εξάμηνο του 2025 χρονικό διάστημα, το οποίο είχε θέση ως πιθανότερο και ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κ. Γιώργος Περιστέρης στην τακτική Γενική Συνέλευση των μετόχων τον περασμένο Ιούνιο.
Οι εκκρεμότητες με την πιστοποίηση των σηράγγων και των γεφυρών εξακολουθούν να υφίστανται παρά τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα από την Διοικητική Αρχή Σηράγγων.
Λύση αναζητείται επίσης και για τις περίπου 70.000 κάρτες δωρεάν διελεύσεων για τις τοπικές μετακινήσεις.
Η εταιρεία έχει καταφέρει να ολοκληρώσει μέχρι σήμερα το 99% του σχεδιασμού για την εγκατάσταση μετωπικών και πλευρικών διοδίων.
Συνολικά σε όλο το μήκος του γιγαντιαίου αυτοκινητόδρομου έχουν εγκατασταθεί 38 μετωπικοί και 18 μετωπικοί σταθμοί.
Ωστόσο η εκκρεμότητα για τους τρεις επιπλέον πλευρικούς σταθμούς διοδίων σε Μάλγαρα, Χαλάστρα και Πολύκαστρο παραμένει καθώς είναι ειλημμένη η πολιτική απόφαση να μην εγκατασταθούν λόγω αντιδράσεων.
Ζήτημα το οποίο εκτιμάται ότι θα εγείρει αποζημιώσεις από την πλευρά του νέου παραχωρησιούχου όπως άλλωστε συνέβη και σε άλλους οδικούς άξονες της χώρας για παρεμφερείς λόγους.