Σιδηρόδρομος στην Ηλεία: Η κοροϊδία συνεχίζεται…

Του Μιχάλη Δημητρόπουλου
[email protected]

Η κοροϊδία απέναντι στην Ηλεία σε ότι αφορά την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου συνεχίζεται. Ο ΟΣΕ απαντώντας σε ερώτηση του Κυριάκου Βελόπουλου για την συνολική επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο, ανέφερε μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Όσον αφορά την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου, είναι μέσω του Ετήσιου Σχεδίου Δράσης 2024 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με το οποίο στον Στο 1 Έργα ανά δράση περιλαμβάνεται το έργο:
1.2.5 «Επαναλειτουργία της μετρικής γραμμής Κάτω Αχαΐας – Πύργος και Α’ φάση κανόνικοποίησης» με προβλεπόμενη ολοκλήρωση την 31-3-2027.
Σύμφωνα με αυτό, ο ΟΣΕ προχωράει στην επικαιροποίηση των μελετών των Συμβάσεων 725 και 733 της ΕΡΓΟΣΕ, καθώς και των Τευχών Δημοπράτησης σύμφωνα με τις υποδείξεις της αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής.
Για την γραμμή Κόρινθος – Άργος – Τρίπολης – Καλαμάτας βρίσκεται σε αναστολή λειτουργίας και όταν η Hellenic Train ή άλλη Σιδηροδρομική Εταιρεία ζητήσει δρομολόγηση συρμών, τότε ο ΟΣΕ θα προβεί σε εργασίες ανάταξης αυτής».

Οι υπολογισμοί για το… 2030
Η «Επαναλειτουργία της μετρικής γραμμής Κάτω Αχαΐας – Πύργος και Α’ φάση κανόνικοποίησης» με προβλεπόμενη ολοκλήρωση την 31-3-2027» που αναφέρει ο ΟΣΕ αφορά την πολυδιαφημισμένη «ανάσταση» της μετρικής γραμμής στο τμήμα Κάτω Αγαχιά-Πύργος με την… υπόσχεση για κανονικοποίηση της γραμμής όταν ολοκληρωθεί το περιβόητο Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας.
Τον Ιούνιο του 2022, μετά την ολοκλήρωση της μελέτης κόστους-οφέλους για το έργο «Α΄ Φάση Αναβάθμισης του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Μεταξύ ΣΣ Κάτω Αχαΐας και ΣΣ Πύργου» ο ίδιος ο ΟΣΕ είχε τότε ανακοινώσει πως «το έργο κρίθηκε ωφέλιμο και πλέον αναμένεται η έγκριση χρηματοδότησης από τα Υπουργεία Υποδομών & Μεταφορών και Ανάπτυξης». Το έργο ήταν συνολικού προϋπολογισμού 48 εκατ. ευρώ και προφανώς η χρηματοδότηση δεν θα μπορούσε να αναζητηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς η Ε.Ε. δεν χρηματοδοτεί κατασκευές μετρικών γραμμών, παρά μόνο συντηρήσεις μετρικών. Όπως επίσης είχε τότε ανακοινώσει ο ΟΣΕ «το τμήμα του έργου από την Κάτω Αχαΐα έως τον Πύργο θα αποτελέσει μελλοντική προέκταση του Προαστιακού Πάτρας και θα εξασφαλίσει την επανασύνδεση της πρωτεύουσας της Ηλείας με την Πάτρα αλλά και την Αθήνα».
Ωστόσο, όπως έχει αναδείξει μέσα από συνεχή της ρεπορτάζ η «ΠΡΩΤΗ», λόγω της μεγάλης τεχνικής δυσκολίας κατασκευής του Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας, το «κούμπωμα» της κανονικής γραμμής υπολογιζόταν για το… 2030!

Οι ανακοινώσεις Σταϊκούρα
Μέχρι που τον Ιανουάριο του 2024, ο ίδιος ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, έκανε το 2030 να μοιάζει… άπιαστο όνειρο! Στις ανακοινώσεις του Υπουργού για το νέο σχέδιο εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, επαναλειτουργία του τρένου στην Ηλεία μεταφέρθηκε για το 2044! Συγκεκριμένα, το έργο του προαστιακού σιδηροδρόμου «Πάτρα-Πύργος» με προϋπολογισμό 200 εκ. ευρώ εντάχθηκε στα έργα 20ετούς προγραμματισμού με ορίζοντα το 2044, όπως και τα υπόλοιπα έργα αναβάθμισης του ανενεργού σήμερα δικτύου της Πελοποννήσου με προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ, με τη χρηματοδότησή τους να είναι «υπό διερεύνηση».

Ταξιδεύει στον χρόνο…
Συμπερασματικά, η απάντηση που έδωσε ο ΟΣΕ στον κ. Βελόπουλο έρχεται σε πλήρη αναντιστοιχία με όσα ανακοίνωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Κάθε φορά που καλούνται να απαντήσουν ΟΣΕ και κυβέρνηση πετάνε μία χρονολογία, που άλλοτε μετατίθεται για το μέλλον και άλλοτε… γυρίζει λίγο πιο πίσω στο παρελθόν. Όπως και ο χρόνος, έτσι και το σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ηλεία είναι σχετικό. Και η κοροϊδία συνεχίζεται…
Φωτο: treno