Αν τα παιδιά πηγαίνουν με τα πόδια στο σχολείο, τότε εμείς πρέπει να έχουμε διαλέξει τη διαδρομή αυτή, η οποία πρέπει να τηρεί ορισμένα κριτήρια ασφαλείας.
1. Δεν πρέπει ποτέ και για κανένα λόγο, να περνάει από ερημικά σημεία. Αναζητήστε εσείς ως γονείς, την ασφαλέστερη διαδρομή, αυτή όπου καθημερινά (πιστά) θα ακολουθεί για να πάει στο σχολείο και να επιστρέψει απ’ αυτό, με τα πόδια.
– Θα σας ζητήσω να περπατήσετε μόνοι σας αυτή τη διαδρομή, ακριβώς την ίδια ώρα (π.χ. το πρωί προς το σχολείο και το μεσημέρι από το σχολείο προς το σπίτι). Να ελέγξετε τα πεζοδρόμια, να προσέξετε αν υπάρχουν κακόφημα μαγαζιά στην περιοχή, να προσέξετε αν λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες και αν φαίνονται καλά τα σήματα του ΚΟΚ.
2. Η συντομότερη διαδρομή προς και από το σχολείο, δε σημαίνει ότι είναι η ασφαλέστερη. Το δρομολόγιο του παιδιού καθορίζεται από το πόσο ασφαλής είναι η μετακίνηση του με τα πόδια και όχι από το ρολόι σας.
3. Είναι σημαντικό, όσο μπορείτε, να γνωρίζετε αν στη γειτονιά σας ή στην περιοχή του σχολείου συχνάζουν άτομα παραβατικά και άλλοι ανεπιθύμητοι τύποι. Αυτό,θα πρέπει να το επισημάνετε στο παιδί σας. (Μιλάμε μαζί τους, για τους κινδύνους και θέλουμε να το καταλάβουν τα παιδιά)
4. Αν είναι δυνατόν να αποφεύγετε τα σημεία με επικίνδυνες διασταυρώσεις. Ακόμη και δρόμους με μεγάλη κυκλοφοριακή κίνηση. Πάντα πρέπει να παρατηρείτε αν λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες και αν διαπιστώσετε κάποια βλάβη να ενημερώσετε την τροχαία ή να καλέσετε το 100. (Να βγάλετε φωτογραφία κι αν έχετε social media να ενημερώσετε τους φίλους σας)
5. Τα παιδιά για να κινηθούν, πρέπει να επιλέγουν το πεζοδρόμιο το οποίο έχει αντίθετη φορά από τα αυτοκίνητα, έτσι ώστε να δυσκολέψουν το έργο κάποιου απαγωγέα.
6. Αν πρέπει να διασχίσει ένα δρόμο, το παιδί θα σταματήσει στη άκρη του πεζοδρομίου (δε θα κατέβει να σταματήσει στην άκρη του δρόμου), θα περιμένει το φωτεινό σηματοδότη να δείξει το πράσινο ανθρωπάκι και αμέσως θα ελέγξει αν όντως έχουν σταματήσει τα οχήματα και έπειτα θα περάσει στη άλλη μεριά του δρόμου.
-Αν πρέπει να διασχίσει ένα δρόμο χωρίς φωτεινό σηματοδότη, το παιδί θα σταματήσει στη άκρη του πεζοδρομίου (δε θα κατέβει να σταματήσει στην άκρη του δρόμου), θα ελέγξει επανειλημμένα την κίνηση των οχημάτων και μόνο όταν βεβαιωθεί 100% ότι είναι ασφαλές το πέρασμα, θα περάσει απέναντι.
7. Τα μικρότερα παιδιά κινούνται δίπλα στα μεγαλύτερα αδέλφια, πιασμένα από το χέρι, πάντα προς την εσωτερική πλευρά του πεζοδρομίου.
8. Τα παιδιά πρέπει να κινούνται σε ομάδες και ποτέ μόνα τους.
9.Για κανένα λόγο δε θα αλλάξουν το δρομολόγιο τους. Ακόμη κι΄αν έχουν καθυστερήσει την πρώτη ώρα στο σχολείο. Ένα αγχωμένο παιδί, μπορεί εύκολα να παραβλέψει ή να μην αντιληφθεί καν τον κίνδυνο. Το ίδιο συμβαίνει σε ένα παρορμητικό ή απλώς βιαστικό παιδί.
10.Αν παρενοχληθούν ή καταλάβουν ότι κάποιος τα παρακολουθεί, πρέπει αμέσως να μπουν στο πρώτο κατάστημα που θα βρουν και να ζητήσουν βοήθεια. Να καλέσουν στο τηλέφωνο έναν γονέα και να του εξηγήσουν όλα όσα συνέβησαν.
11. Θα θέσετε ένα συγκεκριμένο χρονικό όριο για την ολοκλήρωση της διαδρομής, το οποίο ποτέ και για κανέναν λόγο δεν πρέπει να παραβιάζεται. Ως εκ τούτου τα παιδιά δεν πρέπει να παίζουν σε πάρκα ή πλατείες ή να χαζεύουν στο δρόμο άσκοπα.
-Αν κάποιος τα πλησιάσει, ακόμη κι αν πρόκειται για γυναίκα (νεαρά ή ηλικιωμένη) και θέλει να τα ρωτήσει κάτι, εκείνα με ευγένεια πρέπει να δηλώσουν άγνοια και να μη κοντοσταθούν ούτε λεπτό.
12. Γνωρίστε τα παιδιά – συμμαθητές των παιδιών σας, αλλά και τους γονείς τους. Ανταλλάξτε τηλέφωνα και έχετε πάντα το νου σας, να καλέσετε άμεσα, αν καταλάβετε ότι υπάρχει καθυστέρηση.
13. Αν στη περιοχή σας υπάρχουν πολλοί μετανάστες και πολλοί άγνωστοι, ελέγξτε τη συμπεριφορά τους. Αν πρόκειται για επικίνδυνη, κακόφημη περιοχή, αποφύγετε την μετακίνηση του παιδιού με τα πόδια. Εδώ, οφείλετε να πάτε εσείς το παιδί σας, στο σχολείο.
14. Που και που, πρέπει να τα παρακολουθείτε (διακριτικά) χωρίς αυτό να πέσει στην αντίληψη τους, για να διαπιστώσετε, κατά πόσο τηρούν τους κανόνες τους οποίους μαζί θέσατε.
15.Αν το παιδί σας μεταφέρεται στο σχολείο με σχολικό λεωφορείο, πάντα θα ξέρετε ποιος είναι ο οδηγός και αν ξαφνικά δείτε κάποιον άγνωστο, τότε καλέστε πρώτα το Διευθυντή του σχολείου ή τη δασκάλα του και ελέγξτε το.
-Δυστυχώς έχουν καταγραφεί και τέτοιου είδους απαγωγές και μάλιστα σε μία περίπτωση, οδηγός ήταν γυναίκα υπεράνω υποψίας.
16.Αν αναλαμβάνει κάποιος γονέας να μεταφέρει τα παιδιά στο σχολείο και έπειτα να τα παραλάβει ο ίδιος, επιβάλλεται να γνωρίζετε ποιος είναι. Να έχετε διεύθυνση του σπιτιού του και το τηλέφωνο του.
17.Αν το παιδί σας πρέπει να μετακινηθεί με αστικό λεωφορείο ή άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς, ότι ηλικία κι’ αν έχει (ακόμη κι αν είναι στην εφηβεία), πρέπει να κάθεται σε θέση με συνομηλίκους του ή μονή θέση (χωρίς άλλο κάθισμα δίπλα), αλλιώς όρθιο με την πλάτη να ακουμπά σε μία από τις πλευρές του οχήματος.
-Αν νιώσει ότι κάποιος το κοιτάζει επίμονα, να αλλάξει αμέσως θέση. Αν δεχθεί παρενόχληση, να μετακινηθεί αμέσως προς τον οδηγό και να του εξηγήσει τι έγινε. Σε καμία περίπτωση (λόγω φόβου ή αμηχανίας) μην αλλάξει το δρομολόγιο και κατέβει σε άλλη στάση. Αμέσως, να ενημερώσει τους γονείς του μέσω κινητού τηλεφώνου.