Συνεδρίαση για την Πολιτική Προστασία στον Δήμο Ζαχάρως και ευρεία σύσκεψη με τους Προέδρους των Τοπικών Κοινοτήτων

Την Πέμπτη 10 Απριλίου 2025 πραγματοποιήθηκε στον Δήμο Ζαχάρως η συνεδρίαση του Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (Σ.Τ.Ο.), με σκοπό την προετοιμασία για την αντιπυρική περίοδο.

Η σύσκεψη έλαβε χώρα μετά από πρόσκληση του Δημάρχου Ζαχάρως και Προέδρου του Σ.Τ.Ο., κου Κωνσταντίνου Μητρόπουλου, και επικεντρώθηκε στον σχεδιασμό δράσεων πρόληψης και αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών, ενόψει της θερινής περιόδου που χαρακτηρίζεται από αυξημένους κινδύνους.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, συζητήθηκαν διεξοδικά κρίσιμα θέματα που αφορούν την αποτελεσματική θωράκιση της περιοχής. Έμφαση δόθηκε στην επικαιροποίηση των επιχειρησιακών σχεδίων της Πολιτικής Προστασίας, καθώς και στην ανάγκη στενής συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, όπως η Πυροσβεστική, η Αστυνομία, το Δασαρχείο και άλλοι συναρμόδιοι φορείς. Αναλύθηκαν οι ενέργειες που απαιτούνται για την ενίσχυση της πρόληψης, όπως η εξασφάλιση άμεσης πρόσβασης στα σημεία υψηλού κινδύνου και η εφαρμογή συντονισμένου σχεδίου εκκένωσης και ασφαλούς απομάκρυνσης ανθρώπων και ζώων, με γνώμονα τις ιδιαιτερότητες των καιρικών συνθηκών που ευνοούν την εξάπλωση πυρκαγιών.

Στην συνεδρίαση συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Αθλητισμού και Πολιτικής Προστασίας, κ. Ιωάννης Τερζής, ο επικεφαλής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Πύργου, Πύραρχος, κ. Χρήστος Δούγερης, ο Ανθυποπυραγός, κ. Θεόδωρος Νεοφώτιστος, από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Κρεστένων, ο υπεύθυνος δασοτεχνικών έργων στο Δασαρχείο Ολυμπίας, κ. Ανδρέας Μποτίλιας, ο Ανθυπαστυνόμος, κ. Κωνσταντίνος Σμυρνής, από το Αστυνομικό Τμήμα Ζαχάρως, ο Υποπλοίαρχος, κ. Δημήτριος Στριγκλής, από το Λιμεναρχείο Κατάκολου, ο επιστημονικά υπεύθυνος του Κέντρου Υγείας Ζαχάρως, κ. Προκόπης Παπαζαφείρης, ο αναπληρωτής προϊστάμενος του Τμήματος Πολιτικής Προστασίας του Δήμου, κ. Κωνσταντίνος Ξαγοράρης, και ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑ Ζαχάρως, κ. Χρήστος Πλιάγκος.

Ο Δήμαρχος παρουσίασε τις δράσεις που έχουν ήδη ξεκινήσει, υπογραμμίζοντας ότι βασικός στόχος παραμένει η διαρκής επιχειρησιακή ετοιμότητα του δημοτικού μηχανισμού και η άμεση, συντονισμένη ανταπόκριση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, στη βάση της επιτυχημένης διαχείρισης πυρκαγιών κατά την περσινή χρονιά.

Παράλληλα, εξέφρασε έντονη ανησυχία για τη μείωση κατά 13 άτομα του προσωπικού των εποχικών πυροσβεστών στο Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Κρεστένων, επισημαίνοντας ότι αυτή η εξέλιξη ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα της πρόληψης και αντιμετώπισης πυρκαγιών στην ευρύτερη περιοχή. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην περιοχή της Νέδας, η οποία, λόγω της περιορισμένης προσβασιμότητας και της αυξημένης επισκεψιμότητας, παρουσιάζει αυξημένο κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς και απαιτεί στοχευμένο σχεδιασμό και ενισχυμένα μέτρα προστασίας.

Στο πλαίσιο των συζητήσεων, αποφασίστηκε να εντατικοποιηθεί η ενημέρωση των ιδιοκτητών ακινήτων για την υποχρέωσή τους να καθαρίζουν τα οικόπεδά τους, ενώ θα υπάρξει αυστηρότερη εφαρμογή των σχετικών διατάξεων. Το υφιστάμενο Μνημόνιο Συνεργασίας με ιδιώτες που διαθέτουν εξοπλισμό, όπως υδροφόρες και μηχανήματα έργων, θα επικαιροποιηθεί ώστε να εξασφαλιστεί η άμεση κινητοποίησή τους σε περίπτωση ανάγκης. Παράλληλα, σχεδιάζονται προσλήψεις εποχικού προσωπικού πυρασφάλειας, και οι Πρόεδροι των Τοπικών Κοινοτήτων θα αναλάβουν τη συγκρότηση εθελοντικών ομάδων πυρασφάλειας σε τοπικό επίπεδο.

Επιπλέον, αποφασίστηκε η επικαιροποίηση των καθορισμένων χώρων συγκέντρωσης για εκκένωση, ο καθαρισμός κοινόχρηστων χώρων και περιαστικών δασών, όπως στην περιοχή του Κακοβάτου, καθώς και η πλήρωση των δεξαμενών κατάσβεσης. Θα πραγματοποιηθεί πλήρης καταγραφή και έλεγχος των υδροληπτικών σημείων, ενώ θα ολοκληρωθεί και η καταγραφή των κτηνοτρόφων σε κάθε κοινότητα, με στόχο την άμεση επικοινωνία σε περίπτωση κινδύνου. Παράλληλα, προγραμματίζεται η σύσταση μητρώου εθελοντών και διαθέσιμων οχημάτων για την αντιμετώπιση πυρκαγιών, καθώς και η καταγραφή των ιδιωτικών γεωτρήσεων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την άντληση νερού.

Ιδιαίτερη μέριμνα θα δοθεί στην καταγραφή συμπολιτών με αναπηρίες ή κινητικά προβλήματα, ώστε να εξασφαλιστεί η άμεση και ασφαλής μετακίνησή τους σε περίπτωση ανάγκης. Τέλος, πρόκειται να ενισχυθεί η συνεργασία του Δήμου με τις εθελοντικές ομάδες πυρασφάλειας, οι οποίες θα εξοπλιστούν κατάλληλα για την υποστήριξη του έργου της Πολιτικής Προστασίας.

Μετά τη λήξη της συνεδρίασης του Σ.Τ.Ο., πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη υπό τον Δήμαρχο, με τη συμμετοχή των Προέδρων των Τοπικών Κοινοτήτων, Αντιδημάρχων και υπηρεσιακών στελεχών. Κατά τη διάρκειά της, έγινε εκτενής ενημέρωση για τις υποχρεώσεις των τοπικών αρχών και των πολιτών, καθώς και για τις διαδικασίες πυροπροστασίας που πρόκειται να εφαρμοστούν.

Παράλληλα, παρουσιάστηκε η πρόοδος του Προγράμματος Πυροπροστασίας σε οικισμούς και κοινότητες, το οποίο υλοποιείται βάσει εγκεκριμένης μελέτης του Δασαρχείου και χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο, με προϋπολογισμό 500.000 ευρώ. Ο Πύραρχος, κ. Χρήστος Δούγερης, παρείχε τεχνικές οδηγίες και χρήσιμες κατευθύνσεις στους Προέδρους, αναφορικά με την επιχειρησιακή ετοιμότητα των περιοχών τους.

Με το πέρας των δύο αυτών κρίσιμων συσκέψεων, ο Δήμαρχος κ. Μητρόπουλος προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Στη συνεδρίαση του Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας επιβεβαιώθηκε το υψηλό επίπεδο συνεργασίας μεταξύ όλων των φορέων που εμπλέκονται στην πρόληψη και αντιμετώπιση πυρκαγιών. Διαπιστώθηκε επίσης η ετοιμότητα του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας του Δήμου μας, τόσο σε ό,τι αφορά τις προπαρασκευαστικές ενέργειες, όσο και σε σχέση με τις επιπλέον δράσεις που απαιτούνται. Η συνεχής επαγρύπνηση και η υπεύθυνη στάση όλων μας είναι απαραίτητες. Καλώ τους πολίτες να φροντίσουν άμεσα για τον καθαρισμό των ιδιοκτησιών τους, ώστε να προστατεύσουμε την κοινότητά μας από τους κινδύνους που εγκυμονεί το φετινό καλοκαίρι. Η περσινή μας εμπειρία απέδειξε πως η οργανωμένη προετοιμασία και η συλλογική προσπάθεια είναι το ισχυρότερο μας όπλο απέναντι στις προκλήσεις.»