Την ερχόμενη Τρίτη αναμένεται η ετυμηγορία του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Πάτρας, για την ενοχή ή όχι, των τεσσάρων κατηγορουμένων, για κλοπή και λαθρεμπορία καυσίμων, από τον κεντρικό αγωγό τροφοδοσίας της αεροπορικής βάσης του Αράξου.
Η υπόθεση που αποκαλύφθηκε τον Ιούλιο του 2014, σε μυστική επιχείρηση της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛΑΣ, είχε προκαλέσει δικαιολογημένα σάλο, καθώς επρόκειτο για χοντροκομένη και προκλητική κλοπή σε ευαίσθητη στρατιωτική εγκατάσταση.
Επί τόπου, είχαν συλληφθεί τρία άτομα, ενώ την επόμενη ημέρα συνελήφθη ένα ακόμα, που του αποδίδεται εμπλοκή με υποστηρικτικό ρόλο, όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι, έχει υπέρ του δύο απαλλακτικές αποφάσεις, από ανώτατα πειθαρχικά συμβούλια και έχει επιστρέψει στην θέση του.
Κατά το κατηγορητήριο, είχαν κλαπεί περί τα 50.000 λίτρα αεροπορικού καυσίμου GP8, όμως, οι ποσότητες κηροζίνης που βρέθηκαν, ήταν πολύ λιγότερες. Συγκεκριμένα, στο σπίτι ενός εκ των κατηγορουμένων, βρέθηκαν δεξαμενές χωρητικότητας 10.000 λίτρων με υπολείμματα καυσίμου, ενώ τα δύο αγροτικά οχήματα που κατασχέθηκαν επί τόπου, έφεραν δεξαμενές με 1.260 λίτρα καύσιμο.
Ο ένας εκ των κατηγορουμένων, που είναι απόστρατος, έχει πάρει πάνω του, όλη την ευθύνη, όμως ο εισαγγελέας της έδρας, πρότεινε να κριθούν όλοι τους ένοχοι και οι τρεις εξ αυτών, για κλοπή και λαθρεμπορία κατ΄εξακολούθηση.
ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΦΥΛΑΞΗΣ
Πέρα από την ποινική διάσταση της υπόθεσης, το ζήτημα που ανακύπτει, αφορά την ευκολία με την οποία γινόταν η πρόσβαση στο φρεάτιο τροφοδοσίας και η κλοπή του καυσίμου, το οποίο να σημειωθεί ότι χρησιμοποιείτο για επιχειρησιακούς σκοπούς, δηλαδή, για να πετάνε τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας.
Στο δικαστήριο, απόστρατος της βάσης του Αράξου που είχε σχετική αρμοδιότητα, κατέθεσε ότι το φρεάτιο, ανήκει στο αγκυροβόλιο της μονάδας, απ’ όπου η βάση τροφοδοτείται με καύσιμο, ανά τακτά χρονιά διαστήματα, από δεξαμενόπλοιο.
Η έκταση όπου βρίσκεται το φρεάτιο, είναι εντός περίφραξης από την ξηρά, αλλά έχει ελεύθερη πρόσβαση από την παραλία και την θάλασσα, ενώ, ήταν ασφαλισμένο με δύο λουκέτα.
Πρόσβαση στα κλειδιά των λουκέτων, είχαν τουλάχιστον 30 άτομα από την μονάδα, με αρμοδιότητες επιθεώρησης, συντήρησης και ελέγχου. Τα δε κλειδιά, βρέθηκαν στην θήκη τους, άρα κάποιος είχε κάνει αντίγραφα. Βέβαια, ο βασικός κατηγορούμενος, ισχυρίστηκε ότι βρήκε τα κλειδιά, πάνω στα λουκέτα, κάτι που θα αξιολογηθεί από το δικαστήριο.
Πάντως, στην ακροαματική διαδικασία, αναφέρθηκε ότι η μονάδα έκανε σχετική έρευνα, αλλά δεν έχει διευκρινιστεί αν αποδόθηκαν ευθύνες, για την κλοπή του καυσίμου.
Το δικαστήριο έθεσε ένα ακόμα κρίσιμο ερώτημα: Γιατί οι υπεύθυνοι της μονάδας δεν μπόρεσαν να αντιληφθούν εγκαίρως, την κλοπή του καυσίμου; Oπως εξηγήθηκε, η μέτρηση στην κεντρική δεξαμενή δεν μπορεί να είναι απόλυτα ακριβής. Ενα εκατοστό διαφορά στον όγκο του καυσίμου, αντιστοιχεί σε 4000 λίτρα. Μάλιστα, η μονάδα δικαιολογούσε ετήσιες απώλειες χιλιάδων λίτρων, λόγω εξάτμισης και αν ληφθεί υπόψη ότι την επίμαχη περίοδο, υπήρχαν στην κεντρική δεξαμενή, εκατομμύρια λίτρα καυσίμου, μια κλοπή 1.000 λίτρων, ήταν σταγόνα στον ωκεανό και άρα, αδύνατον να εντοπιστεί.