Ο παγκόσμιος χάρτης με τα τέσσερα χρώματα, οι ομάδες κρούσης στα νησιά και η νέα πραγματικότητα στις πτήσεις
Αντίστροφα μετράει πλέον ο χρόνος για την επανεκκίνηση του τουρισμού στην Ελλάδα με τις ελληνικές αρχές να καταστρώνουν το σχέδιο υποδοχής με ασφάλεια των τουριστών και τους διεθνείς οργανισμούς να δίνουν τις δικές τους οδηγίες για την θωράκιση αεροπορικών και άλλων μετακινήσεων.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα την 1η Ιουνίου θα ανοίξουν κατασκηνώσεις, κάμπινγκ και ξενοδοχεία, 12μηνης λειτουργίας και στις 15 Ιουνίου ανοίγουν όλα τα υπόλοιπα καταλύματα ενώ παράλληλα ενεργοποιείται το πρώτο στάδιο απελευθέρωσης των πτήσεων, αρχικά μόνο από το «Ελ.Βενιζέλος», με την 1η Ιουλίου να σηματοδοτεί την απελευθέρωση των πτήσεων σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας.
Το σχέδιο, όπως εξήγησε ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς παρουσιάζοντας τις αδρές γραμμές του, θα περιλαμβάνει δειγματοληψίες και ενδελεχείς ελέγχους όπου χρειαστεί. Παράλληλα ξεκαθάρισε ότι από την απελευθέρωση θα εξαιρεθούν χώρες με αρνητικά επιδημιολογικά χαρακτηριστικά.
Για να γίνει αυτό στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας έχουν ήδη καταρτίσει έναν «χάρτη» με τέσσερα βασικά χρώματα – το κόκκινο, το πορτοκαλί, το πράσινο και το κίτρινο – με το κάθενα από αυτό να αντικατοπτρίζει τηνς κατάταξη της χώρας ανάλογα με τα κρούσματα και τα θύματα κορωνοϊού.
Τα χρώματα των χωρών θα αποτελούν και οδηγό για τους ειδικούς για τον αριθμό των ελέγχων. Έτσι σε πτήση από «πράσινη» χώρα θα γίνονται ένας ή δύο έλεγχοι ανά 150 επιβάτες, αριθμός που θα αυξάνει στους 5-10 για τις πτήσεις από «κίτρινες» χώρες και θα φτάνει έως και 75 για αεροπλάνα που θα φτάνουν στην Ελλάδα από «κόκκινες» χώρες.
Ομάδες κρούσης στα νησιά
Στο πλαίσιο αυτό δημιουργούνται 15 ομάδες κρούσης που θα είναι στα αεροδρόμια με «δεξαμενή» 500 γιατρούς «κομάντο» – πρόκειται για στρατιωτικούς γιατρούς, νοσηλευτές, γιατρούς κλιμάκιων του ΕΟΔΥ, αλλά και στελέχη της ΓΓΠΠ.
Όσον αφορά τα νησιά το σχέδιο προβλέπει υποχρεωτική συνεργασία κάθε καταλύματος με γιατρό αλλά και ορισμό συντονιστή σε κάθε κατάλυμα για το ενδεχόμενο κρούσματος. Παράλληλα ο μηχανισμός θα είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμος για διακομιδή ασθενούς σε δομή υγείας, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο.
Ειδικά για τους μικρούς νησιωτικούς προορισμούς, το σχέδιο επανεκκίνησης του ελληνικού τουρισμού προβλέπει πρόσθετες παρεμβάσεις, όπως:
-Την ενίσχυση ικανότητας των υπαρχουσών υποδομών υγείας με εγκατάσταση νέων αναλυτών για τεστ στα νησιά και εξασφάλιση επιπλέων κλινών ειδικά για τον COVID-19
-Την εξασφάλιση ότι ο χρόνος μεταφοράς του ασθενούς θα είναι μικρότερος των δύο ωρών.
Εκτός αεροδρομίων όσοι δεν υπακούουν στους κανόνες ασφαλείας
Οδηγίες για την νέα πραγματικότητα στα ταξίδια με αεροπλάνο σύμφωνα με τις οποίες οι ταξιδιώτες θα πρέπει να φοράνε μάσκα συνεχώς, στα αεροδρόμια θα πρέπει να υπάρχουν ειδικοί θάλαμοι για τη διαχείριση ύποπτων κρουσμάτων κορωνοϊού και ο αποχαιρετισμός θα πρέπει να γίνεται εκτός των αεροδρομίων εξέδωσε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA).
Ο EASA προτείνει επίσης μια από τις τουαλέτες στα αεροπλάνα να διατίθεται αποκλειστικά και μόνο για το πλήρωμα ενώ δεν θα πρέπει να υπάρχουν καρότσια με φαγητά ή προϊόντα duty free κατά τη διάρκεια των πτήσεων.
Η 28σελιδη έκθεση (διαβάστε την ΕΔΩ) τονίζει την ανάγκη για αποστάσεις και συστήνει:
Για την άφιξη στο αεροδρόμιο και τα check in
– Όποιος έχει συμπτώματα ή έχει έρθει σε επαφή με ασθενή με Covid-19 δεν θα πρέπει να εμφανίζεται στο αεροδρόμιο
– Στα αεροδρόμια θα μπαίνουν μόνο οι εργαζόμενοι και όσοι πρόκειται να ταξιδέψουν, με ελάχιστες εξαιρέσεις γεγονός που σημαίνει ότι οι αποχαιρετισμοί θα γίνονται εκτός αεροδρομίων
– Όσοι ταξιδεύουν θα πρέπει να πλένουν συχνά τα χέρια τους και να φοράνε μάσκες με την εξαίρεση των παιδιών ηλικίας κάτω των 6 ετών και όσων έχουν ιατρικούς λόγους που δεν τους επιτρέπουν να φοράνε μάσκες.
– Όσοι φταρνίζονται και δεν χρησιμοποιούν τους σωστούς κανόνες θα μπορούν να απομακρύνονται από τα αεροδρόμια ή και να τους επιβάλλονται πρόστιμα από τις κατά τόπους αρχές
– Η απόσταση ασφαλείας ορίζεται στο 1,5 μέτρο ενώ θα πρέπει να υπάρχουν σημάδια στο πάτωμα που θα βοηθούν τους ταξιδιώτες
– Στα αεροδρόμια θα πρέπει να υπάρχουν ειδικοί θάλαμοι για τη διαχείριση επιβατών με πυρετό μεγαλύτερο των 38 βαθμών Κελσίου. Ωστόσο στις οδηγίες επισημαίνεται ότι η θερμομέτρηση δεν θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματικό μέτρο για τον εντοπισμό ασθενών με κορωνοϊό αλλά συστήνεται για να αποθαρρύνει ασθενείς από το να ταξιδεύουν αλλά για να ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών
– Οι εργαζόμενοι στα αεροδρόμια θα πρέπει να φορούν μάσκες αλλά και να δίνουν μάσκες σε όσους επιβάτες δεν διαθέτουν. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, και η χρήση πλέξιγκλας σε γραφεία check in
– Το προσωπικό ασφαλείας μπορεί να φορά και ασπίδες προσώπου ενώ οι δίσκοι που χρησιμοποιούνται για τη συλλογή των αντικειμένων κατά τη διάρκεια των ελέγχων θα πρέπει να απολυμαίνονται συχνά
Για την επιβίβαση και την αποβίβαση
– Ο EASA προτείνει περιορισμό στον αριθμό των χειραποσκευών για να γίνεται πιο γρήγορα η επιβίβαση αλλά και για να περιορίζονται οι κίνδυνοι μόλυνσης
– Στην είσοδο των αεροσκαφών συστήνεται να υπάρχει αυτόματος μηχανισμός για αντισηπτικά αλλά και χαλί εμποτισμένο με αντισηπτικό
– Θα πρέπει να υπάρχουν περισσότερα διαθέσιμα λεωφορεία στις περιπτώσεις που είναι απαραίτητη η χρήση τους για την επιβίβαση
Για την πτήση
– Τα αεροσκάφη θα πρέπει να απολυμαίνονται ενδελεχώς μεταξύ των πτήσεων
– Ο EASA ζητά ακόμα καλύτερα φίλτρα αέρα στα αεροπλάνα
– Επιβάτες και πλήρωμα θα φορούν μάσκα τις οποίες, όμως, θα πρέπει να αλλάζουν μετά από τέσσερις ώρες
– Μια τουαλέτα θα πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το πλήρωμα ενώ οι επιβάτες δεν θα πρέπει να συνωστίζονται στους διαδρόμους όπου αυτό είναι δυνατό
– Προτείνεται οι υπηρεσίες φαγητού και ποτού να είναι «περιορισμένες» και καμία πώληση προϊόντων duty free
– Σε περίπτωση κρούσματος κατά τη διάρκεια της πτήσης ο EASA προτείνει την εκκένωση δύο σειρών καθισμάτων προς κάθε κατεύθυνση ενώ όσοι κάθονταν σε αυτές θα πρέπει να δίνουν τα στοιχεία τους κατά την αποβίβαση. Ο ασθενής επιβάτης θα πρέπει να έχει τη δική του τουαλέτα και να κάθεται σε κάθισμα στο πίσω δεξιά τμήμα του αεροπλάνου. Ο αεραγωγός από πάνω του θα πρέπει να κλείνει και μόνο όσοι από το πλήρωμα έχουν έρθει ήδη σε επαφή μαζί του θα πρέπει να συνεχίζουν να τον εξυπηρετούν
Για την αποβίβαση και τη συλλογή αποσκευών
– Προτείνεται η απλοποίηση των διαδικασιών ελέγχου αλλά και ο ανασχεδιασμός των χώρων για τους μετανάστες
– Όσοι επιβάτες παίρνουν τις αποσκευές τους θα πρέπει να αποχωρούν το συντομότερο δυνατόν από το αεροδρόμιο.