Το πράσινο φως στη μελέτη των περιβαλλοντικών όρων του έργου αγωγού φυσικού αερίου East Med, έδωσε η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Ωστόσο, όπως έγινε και με τις περιπτώσεις της Κρήτης, Ηπείρου και Πελοποννήσου, η έγκριση δεν είναι εν λευκώ καθώς η περιφέρεια έθεσε ορισμένα προαπαιτούμενα και διεκδικεί ανταποδοτικά οφέλη από το έργο.
Ο East Med είναι ένα από τα μεγαλύτερα ενεργειακά πρότζεκτ που σχεδιάζεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο και είναι αναμενόμενο πως οι περιφέρειες δεν επιθυμούν απλώς τη διέλευση των υποδομών από τα όριά τους. Στοχεύουν σε ευρύτερα οφέλη από το έργο, καθώς προβλέπεται πως θα έχει θετικές επιπτώσεις σε οικονομία και κοινωνία, με τόνωση της απασχόλησης και προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών τόσο στη φάση κατασκευής όσο και μετά.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως τόσο η Περιφέρεια Ηπείρου όσο η Δυτικής Ελλάδας, ζήτησαν ο αγωγός να συνδεθεί με τα τοπικά δίκτυα φυσικού αερίου. η
Όσον αφορά τις μελέτες των περιβαλλοντικών όρων το πρότζεκτ κατάφερε να κλειδώσει το σημαντικότερο κομμάτι στην αδειοδοτική διαδικασία. Παρόλα αυτά η τελική επενδυτική απόφαση του έργου δεν έχει ληφθεί ακόμα.
Τα βασικά προαπαιτούμενα
Στην περίπτωση της Δυτικής Ελλάδας, άναψε το πράσινο φως αλλά έθεσε ορισμένα βασικά προαπαιτούμενα. Πιο συγκεκριμένα η Περιφέρεια ζήτησε:
-Ο αγωγός EastMed να μην έχει μόνο ρόλο διέλευσης από τη Δυτική Ελλάδα, αλλά να προβλεφθεί η δυνατότητα διασύνδεσης των τοπικών δικτύων (χαμηλής και μέσης πίεσης) με το έργο, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και ενίσχυσης της Δυτικής Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου.
-Να προβλεφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα με τα οποία δεν θα διαταραχθούν οι καθημερινές δραστηριότητες των τοπικών κοινωνιών, καθώς και να διασφαλιστεί ότι δεν θα επηρεαστούν τα πολιτιστικά μνημεία και οι περιβαλλοντικοί πόροι που χαρακτηρίζονται ως μείζονος σημασίας.
-Να εφαρμοστούν όλες οι αναγκαίες ευέλικτες δράσεις ώστε να περιοριστούν στο μέγιστο δυνατό επιπτώσεις σε κοινωνικές και οικονομικές δραστηριότητες, όπως είναι οι μεταφορές, η αγροτική παραγωγή, τα έργα υποδομής και η δημόσια υγεία.
-Να διασφαλιστεί η στενή συνεργασία μεταξύ του φορέα του έργου και των υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με τακτική ενημέρωση προς αντιμετώπιση των όποιων ζητημάτων ή δυσλειτουργιών προκύψουν.
O αγωγός φυσικού αερίου πρόκειται να έχει μήκος περίπου 2.000 χλμ, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 είναι υποθαλάσσια. Από αυτά, περίπου 840 χλμ είναι στα ελληνικά νερά.
Στόχος του έργου είναι να συνδέει το Ισραήλ (θάλασσα της Λεβαντίνης) , την Κύπρο και την Ελλάδα, καταλήγοντας στην Ιταλία, και ο συνολικός προϋπολογισμός του αναμένεται να ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ.